گروه ورزش/ ورزشگاه لوسیل از ساعت 22:30 دقیقه امشب میزبان اولین بازی مرحله نیمهنهایی جامجهانی 2022 خواهد بود. تقابل بین دو نگاه متفاوت به فوتبال. آرژانتینی که با قلبش بازی میکند و حول یک ستاره خاص میچرخد و کرواسیای که با اتکا به منطق و استفاده از تجربه بالای بازیکنانش تا یکقدمی فینال پیش رفته است. دنیله اورساتوی ایتالیایی قرار است قضاوت این دیدار را به عهده داشته باشد. فینالیست دوره قبل رقابتهای جامجهانی در سومین حضور خود در یکقدمی فینال، آمار جالب توجهی داشته است. آنها فقط یک بازی را در جریان مسابقه بردهاند(کانادا) و به جز دو تساوی بدون گل در دور گروهی(مراکش و بلژیک)، دو مسابقه مراحل حذفی را در ضربات پنالتی بردهاند(ژاپن و برزیل). تیم تحت هدایت زلاتکو دالیچ با شش گل زده، سه گل خورده و دو کلینشیت خود را به محل کنونیاش رسانده است. کمترین برد، کمترین باخت، بیشترین تساوی و بدترین تفاضل گل نزد چهار تیم پایانی برای شطرنجیپوشان بوده است. اما آرژانتین؛ آنها پس از شکست باورنکردنی برابر عربستان در سه دیدار بعدی خود موفق شدند از سد تیمهای مکزیک، لهستان و استرالیا بگذرند و نهایتا هلند را در ضربات پنالتی شکست دهند. نکته جالب این است که تیم تحت هدایت لیونل اسکالونی در همه بازیهای خود در این جام گل زده و در چهار بازی اخیر موفق به زدن دو گل شده است. آنها ضمن ثبت آمار 9 گل زده، پنج گل خورده و دو کلینشیت بین تیمهای حاضر در نیمهنهایی بیش از همه گل دریافت کردهاند. آرژانتین برای پنجمین بار در مرحله نیمهنهایی جامجهانی حاضر میشود. ماجرای خاص درباره آلبیسلسته این است که آنها همیشه فاتح این بازی بودهاند و به دیدار ردهبندی نرفتهاند. پیروزی 6-یک برابر آمریکا در سال 1930، برتری 2-صفر مقابل بلژیک در سال 1986، غلبه بر ایتالیا در ضربات پنالتی سال 1990 و تکرار این اتفاق در سال 2014 با عبور از سد هلند. آنها حالا روبهروی تیمی قرار میگیرند که با یک برد و یک باخت در مرحله ماقبل پایانی پا به این دیدار میگذارد. بلیزرها در سال 1998 با نتیجه 2-یک مقابل فرانسه میزبان شکست خوردند و 20 سال بعد در دیدار برابر انگلیس 2-یک پیروز شدند و به فینال راه یافتند. کرواتها در دو جامجهانی اخیر نمایش شگفتانگیزی در ضربات پنالتی داشتهاند و هر چهار بازی خود در دور حذفی را با استفاده از همین ضربات مرگبار بردهاند اما این بار حریفشان هم ید طولایی در این زمینه دارد. آرژانتین با شکست هلند در ضربات پنالتی به تنها تیمی تبدیل شد که توانسته در پنج مسابقه خود در جامجهانی فاتح ضربات پنالتی شود(یوگوسلاوی 1990، ایتالیا 1990، انگلیس 1998، هلند 2014 و 2022). آلمان در یکچهارم نهایی سال 2006 تنها تیمی بود که موفق شد آلبیسلسته را در پنالتیها از پیش رو بردارد. آرژانتین و کرواسی برای سومینبار در این تورنمنت بزرگ به مصاف یکدیگر میروند. در سال 1998 شاگردان دنیل پاسارلا موفق شدند با یک گل از سد کرواسی بگذرند و نهایتا سرگروه گروهشان شوند. نهایتا البته این تیم بلاژوویچ بود که رتبه سوم را به دست آورد و آرژانتین در یکچهارم نهایی حذف شد. 20 سال بعد آنها دوباره در دور گروهی به دیدار یکدیگر رفتند. شاگردان دالیچ با سه گل از سد حریف قدرتمند خود گذشتند تا صعودشان به یکهشتم نهایی قطعی شود. و حالا آنها برای اولینبار در مرحلهای به جز گروهی به مصاف هم میروند. بدون شک همه نگاهها در این مسابقه به بهترین بازیکنان جامهای جهانی 2014 و 2018 خواهد بود. شماره 10های دو تیم که بازوبند کاپیتانی را هم به بازو میبندند و آخرین جامجهانی خود را تجربه میکنند. نقش مسی و مودریچ در تیمهایشان فوقالعاده متفاوت است. آرژانتینیها حول محور ابرستاره خود میچرخند اما مودریچ نقش یک ستاره را در بین شطرنجیپوشان ایفا میکند و در صورت نیاز ممکن است از ترکیب بیرون هم برود. مسی با چهار گل زده و دو پاسگل بعد از امباپه دومین گلزن و بازیکن موثر جام بیستودوم به حساب میآید. لوکا نیز در 37 سالگی همچنان قلب تپنده میانه میدان کرواسی است. آنها میخواهند برای دومینبار به فینال این رویداد بزرگ راه پیدا کنند و ماموریت نیمهتمامشان در سالهای 2014 و 2018 را تمام کنند. به نظر شما آرژانتین نیز به سرنوشت برزیل دچار میشود یا قرار است ترمز کرواسی توسط شاگردان لیونل اسکالونی کشیده شود؟
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سیدخلیل سجادپور – تعداد زیادی از مردان مشهدی که با وعده ازدواج موقت، در چنگ شکارچیان شبکه های اجتماعی افتاده بودند، بعد از مشاهده زنان جوانی که قرار بود با آن ها ازدواج کنند، دچار حیرت و شوک شدند چرا که آن ها مرد بودند و طعمه های خود را با نرم افزار تقلید صدا به دام می انداختند!
فرمانده انتظامی مشهد روز گذشته درباره ماجرای کاهبرداری های گسترده دو جوان که با وعده ازدواج موقت، مردان مشهدی را سرکیسه می کردند به «روزنامه خراسان» گفت: مدتی قبل مرد 36 ساله ای حیران و سرگردان به پلیس فتای مشهد مراجعه کرد و پرده از ماجرای کلاهبرداری برداشت که از طریق فضای مجازی صورت می گرفت!
به گفته سرهنگ احمد نگهبان، این مرد جوان درباره چگونگی ماجرا به پلیس اظهار کرد: از طریق شبکه های اجتماعی با خانم جوانی آشنا شدم که مدعی بود از حدود یک سال قبل مطلقه شده و قصد دارد به صورت موقت ازدواج کند. او که خودش را 22 ساله معرفی می کرد، در پیامک های ارسالی برای من، جملات عاطفی و محبت آمیزی را به کار می برد به گونه ای که من هم به او ابراز علاقه می کردم و بدین ترتیب ارتباط تلفنی و پیامکی ما در حالی ادامه یافت که آن زن جوان تصویر زیبایی از خودش را نیز در پروفایل گذاشته بود. به همین دلیل من هم تصمیم گرفتم او را به عقد موقت خودم در بیاورم. آن زن زمانی که شوق و علاقه مرا برای این ازدواج دید یک روز به من گفت برای رهن منزل به مبلغ 78 میلیون تومان نیاز دارد تا بعد از آن که منزل مذکور را رهن و اجاره کرد من به راحتی بتوانم به منزل او رفت و آمد کنم! من هم که این شرایط را مناسب می دیدم و دیگر مشکلی برای معاشرت با اونداشتم و از سوی دیگر هم به شدت به او علاقهمند بودم، تصمیم گرفتم مبلغ مذکور را به حساب او واریز کنم! آن زن جوان سپس از من خواست برای آن که کسی متوجه این ازدواج پنهانی نشود، پول رهن را به یک شماره حساب دیگر واریز کنم که در اختیارم گذاشته بود! من هم بدون تامل همه سرمایه ام را از بانک برداشتم و به حساب او واریز کردم ولی از روز بعد هر چه با همان 2 شماره تلفنی که از او داشتم تماس گرفتم کسی پاسخم را نداد و تازه فهمیدم که در دام کلاهبرداران افتاده ام... .مقام ارشد انتظامی مشهد تصریح کرد: در پی اعلام این شکایت، بررسی های تخصصی کارشناسان زبده پلیس فتای مشهد آغاز و مشخص شد که شکارچیان نقابدار در فضای مجازی اقدامات گسترده ای را برای سرکیسه کردن برخی مردان با وعده ازدواج موقت، شروع کرده اند و احتمال می رود که افراد زیادی را شکار کرده باشند! بنابراین کارآگاهان قدم به تاریکخانه این پرونده گذاشتند و با صدور دستورات ویژه قضایی عملیات ردزنی اطلاعاتی را ادامه دادند.
سرهنگ نگهبان با اشاره به فعالیت های علمی و تخصصی پلیس برای رصدهای اطلاعاتی افزود: کارشناسان فنی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات مشهد پس از واکاوی های سایبری و پیگیری دوشماره تلفن به دست آمده از زن جوان، به سرنخ هایی رسیدند که نشان می داد دو مرد جوان 24 و 27 ساله در نقاب زن جوان، اقدام به کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی می کنند. با این تحقیقات مشخص شد که کلاهبرداران از نرم افزار تقلید صدا استفاده کرده اند تا نظر طعمه های خود را برای ازدواج موقت جلب کنند. «کلیددار امنیت مشهد» خاطرنشان کرد: پس از جمع آوری مستندات کافی، بلافاصله عملیات دستگیری متهمان در دستور کار قرار گرفت و نیروهای انتظامی در دو عملیات جداگانه متهمان به کلاهبرداری را در مشهد به دام انداختند و به مقر انتظامی انتقال دادند. سرهنگ احمد نگهبان با اشاره به کشف 12 عدد سیم کارت با اسامی مختلف از دو جوان مذکور ادامه داد: بررسی های مقدماتی پلیس بیانگر آن بود که دو متهم یاد شده نه تنها با وعده ازدواج موقت از افراد دیگری نیز کلاهبرداری و مبالغی از یک تا دهها میلیون تومان از طعمه های خود دریافت کرده اند بلکه با وعده تهیه گواهی نامه و کارت پایان خدمت هم مبالغ هنگفتی از برخی شهروندان مشهدی گرفته اند.
این مقام باتجربه انتظامی اضافه کرد: تاکنون 12 تن از شاکیان پرونده در حالی شناسایی شده اند که آن ها بعد از مراجعه به پلیس فتای مشهد و رویارویی با متهمان در حیرت و شوک فرو رفتند چرا که انتظار نداشتند با دو مرد جوانی رو به رو شوند که با صدای زنانه آن ها را سرکیسه کرده بودند!
وی به مبالغ کلاهبرداری از شاکیان نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون دو متهم مذکور که با نرم افزار تقلید صدا، مردان مشهدی را فریب می دادند به 2 میلیارد و 25 میلیون ریال کلاهبرداری اعتراف کرده اند که این پول ها به کارت های بانکی افراد کارتن خواب و مجهول المکان واریز شده است.رئیس پلیس مشهد در پایان به شهروندان توصیه کرد: مراقب ترفندهای خاص در فضاهای مجازی و چت روم ها باشند چرا که افراد با نقاب های مختلف در این فضا ظاهر می شوند و با وعده های وسوسه انگیز مالی یا عاطفی اقدام به کلاهبرداری می کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
جواد نوائیان رودسری – هر چند صحبت درباره حکومت فقها در میان علمای نامدار شیعه، سابقهای طولانی دارد و امام خمینی(ره) در کتاب مشهور «ولایت فقیه»، مواردی از این بحثها را یادآور شده است، اما تا چند سال بعد از پیروزی انقلاب مشروطه، نمونهای عینی و عملی از اقدام فقهای شیعه برای به دست گرفتن حکومت، وجود نداشت. با وجود این که از عصر صفویه به این سو و به طور خاص، از دوران حکومت شاه تهماسب یکم به بعد، فقیهان شیعه نقشی بسیار مؤثر در اداره امور جامعه، به ویژه در حوزه امور شرعی و قضا ایفا کردهاند که برخی از مورخان، سرآغاز آن را به فعالیتهای محقق کَرَکی و تلاشهای او برای استقرار قوانین شرع در جامعه باز میگردانند، اما این حضور موفق، در قامت مشاور میسّر بود و اینکه حاکمیت، قائم بر حضور یک فقیه جامعالشرایط باشد، مجالی برای شکلگیری پیدا نکرد. با پیروزی انقلاب مشروطه، فرصت بیان دیدگاهها، بیش از گذشته فراهم شد و در این بین، بزرگانی مانند شیخ شهید، آیتا... فضلا... نوری، به بیان دیدگاههای سیاسی مبتنی بر دین و لزوم دینی بودن خروجی ساختار جدید سیاسی پرداختند. رویکردی که اسلام سیاسی را وارد مرحله جدیدی کرد؛ مرحلهای که با قیام آیتا... سیدعبدالحسین لاری و تأسیس «حکومت اسلامی لارستان» توسط وی، به شکل گرفتن نخستین ساختار و قالب حاکمیتی برخاسته از فقاهت شیعه انجامید. اقدام آیتا... لاری، یک اقدام بسیار منحصر به فرد و کاملاً جدید در سپهر سیاسی ایران بود. اینکه یک فقیه، سکان هدایت حکومت را در تمام جوانب آن به دست بگیرد، تا پیش از این دوره سابقه نداشت. رهبرانقلاب در بیانات مورخ 17 فروردین سال 77، به این موضوع اشاره میکنند و میگویند: «مرحوم آقا سیدعبدالحسین لاری در نوع خودشان، یک روحانی بینظیرند... که من نظیرش را تا زمان خودمان - یعنی تا زمان امامخمینی رضوانا... تعالیعلیه - واقعاً در هیچ کس سراغ ندارم؛ با این عظمت مقام و شموخ آن مرتبه علمی و سیاسی و فرهنگی و آگاهی و شجاعت.»
هجرت تاریخی به لارستان
آیتا... سیدعبدالحسین لاری روز 18 اسفند سال 1226، در نجف اشرف به دنیا آمد. نسب او به امامزاده حمزه بن موسیالکاظم(ع) میرسید و اصالتاً دزفولی بود. سید از 7 سالگی، در همان نجف به مکتب رفت و در 22 سالگی به درجه اجتهاد رسید؛ اجازه اجتهاد وی توسط میرزای بزرگ شیرازی – صاحب فتوای تنباکو – و تعدادی از علمای نامدار نجف اشرف امضا شد. سید لاری از این زمان، تا حدود 45 سالگی، در عتبات به تدریس و تحقیق مشغول بود و به تدریج، یکی از علمای برجسته حوزه علمیه نجف شد. در سال 1271ش، مقارن با سالهای پایانی عمر ناصرالدینشاه قاجار، ظلم و ستم جانکاه عُمّال او در فارس، جانِ مردم لارستان را به لب رساند، به همین دلیل به علمای اعلام در نجف متوسل شدند و نمایندگان آن ها، طی سفری به سامرا، از محضر میرزای بزرگ شیرازی درخواست کردند که یکی از علمای برجسته حوزه علمیه نجف را برای اداره امور شرعی و مقاومت در برابر اینهمه ظلم و اجحاف، به لارستان بفرستد. میرزای شیرازی معرفی فردی برای این منظور را با هدف انتخاب اصلح، به تأخیر انداخت؛ اما بعد از مدتی، نمایندگان لارستان با آیتا... سیدعبدالحسین لاری آشنا شدند و با پی بردن به تواناییهای او در عرصههای گوناگون، از میرزای شیرازی خواستند که وی را به لارستان بفرستد. میرزا پذیرفت و به سید دستور عزیمت داد. به این ترتیب، هجرت تاریخی آیتا... سیدعبدالحسین لاری به لارستان آغاز شد.
بنمایههای سیاسی در افکار سید لاری
درباره زمان قیام سید لاری، گزارشها و تحلیلهای گوناگونی ارائه شدهاست. برخی از مورخان، شروع اقدامات وی را، بلافاصله بعد از ورود به لار، در سال 1272ش میدانند. طبق این گزارشها، سید با مشاهده وضعیت اسفبار مردم، ستم حاکمان فارس و از همه بدتر، جولان استعمارگران انگلیسی در جنوب ایران، تصمیم گرفت اقدامی مؤثر انجام دهد. درباره زمان ادعاشده ، با قاطعیت نمیتوان سخن گفت، اما قدر مسلّم آن است که آیتا... سیدعبدالحسین لاری از همان ابتدای ورود به لار، فعالیتهای سیاسی داشت و به دنبال احیای وجوه سیاسی اسلام بود. وی مدرسه علمیه بزرگی را در این منطقه تأسیس کرد که در اندک زمانی، پذیرای خیل عظیم طلاب از مناطق مختلف ایران شد. توجه به واجب امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای برگزاری عباداتی که در آن جنبههای سیاسی آشکاری وجود دارد، از ویژگیهای اقدامات آیتا... سیدعبدالحسین لاری در این دوره است. او معتقد به برگزاری نمازجمعه بود، تا آنجا که وقتی در سال 1279ش، به همراه جمعی از دوستان و شاگردانش، به زیارت حرم رضوی در مشهد مشرّف شد، در صحن عتیق نمازجمعه برگزار و خودش خطبههای آن را ایراد کرد. بنابراین، فعالیتهای سیاسی و اقدامات حاکمیتی سید لاری، خیلی قبلتر از پیروزی انقلاب مشروطه آغاز و در فارس و بوشهر به آن توجه شده بود. احتمال این مسئله زیاد است که همین اقدامات، باعث تقویت روحیه مبارزاتی مردم جنوب شد و قیامهای گستردهای را علیه استعمارگران انگلیسی رقم زد؛ قیامهایی مانند قیام رئیسعلی دلواری، احمد تنگستانی و... که در دهه 1290 خورشیدی شکل گرفت و نتایج درخشانی داشت.
مشروطۀ مشروعۀ سید لاری
آیتا... سیدعبدالحسین لاری با آغاز انقلاب مشروطه از آن حمایت کرد، اما از همان ابتدا، قائل به مشروعیت مبتنی بر شرع بود. برخی معتقدند که اصطلاح «مشروطه مشروعه» نخستینبار توسط وی به کار گرفته شد. او حتی برای نظام سیاسی مدّ نظرش، قانون و قواعدی را هم به رشته تحریر درآورد که در سال 1286ش، در «مطبعه اسلامیه» شیراز چاپ و منتشر شد. با این حال، برخی محققان، مانند حسن امداد در کتاب «فارس در عصر قاجار»، «مشروطه مشروعه» سید لاری و شهید آیتا... فضلا... نوری را یکسان و شبیه هم نمیدانند. امداد مینویسد: «ایشان معتقد به نوعی حکومت مشروطه مشروعه بود که هیچ ربطی به مشروطه مشروعه حاج شیخ فضلا... نوری نداشت.» دلیل حسن امداد برای این مسئله، احتمالاً همراهی نکردن سید لاری با محمدعلیشاه و غیرشرعی خواندن حکومت وی، در پی به توپ بستن مجلس شورای ملی است؛ دلیلی که البته نمیتواند در تحلیل این رویکرد و کشف تفاوت میان دو دیدگاه، چندان مؤثر باشد. سید لاری در همان ایام، رساله معروف «تشویق و تحریض مشروطه مشروعه» را به رشته تحریر درآوردهبود. او در این رساله، تعیین صلاحیت قوانین و همچنین افرادی را که قرار است در حکومت صاحب عنوان و منصب شوند، موکول به تأیید فقیهی صاحب شرایط میداند؛ رویکردی که بیش از هر چیز یادآور نظریه ولایت فقیه است و البته، نوعی هماهنگی با اصل دوم متمم قانون اساسی دارد که توسط شیخ فضلا... نوری نوشته شده است.
دلایل تأسیس حکومت اسلامی لارستان
آیتا... سیدعبدالحسین لاری، بعد از فتح تهران توسط مشروطهخواهان و آغاز دوره دوم مشروطیت، به فکر ایجاد یک مجموعه حاکمیتی در لارستان افتاد؛ رویکردی که برخلاف ادعای دشمنان او، بر طبل تجزیه کوبیدن نبود و ریشه در تشتت و آشوبهایی داشت که مردم فارس و بوشهر را آزار میداد. در لار، حاکم منصوب حکومت مشروطه، به دلیل نبود تأمین جانی، با اندک نیروهایش از شهر گریخته و بیرون از آن اردو زده بود. حال و روز اهالی، به دلیل این بیسامانی، هر روز بدتر و وخیمتر میشد و سید لاری، با شخصیت و منشی که داشت، نمیتوانست در برابر این اقدامات ساکت بماند. از سوی دیگر، میسیونرهای انگلیسی، برای تبلیغ مسیحیت وارد فارس و بوشهر شدهبودند و این نگرانی در میان مردم شکل گرفتهبود که اهمال در برخورد با آن ها، میتواند باعث انحرافات عقیدتی گسترده شود. جلوگیری و رفع این مشکلات، جز با برپایی یک ساختار حکومتی امکان نداشت و آیتا... سیدعبدالحسین لاری، با ایجاد ارکان حکومتی، در پی بازگرداندن نظم به زندگی مسلمانان و تأمین حقوق آن ها بود. طبعاً چنین رویکردی مورد علاقه استعمار بریتانیا نبود، زیرا نمی توانست حکومت سید لاری را در مجاورت مناطق تحت نفوذ خود در جنوب ایران – مناطقی که بعدها به قطب تولید نفت جهان تبدیل شد - و البته نفوذ شگفتانگیز سید لاری را در میان مردم، به ویژه بزرگان طوایف و عشایر، تحمل کند.
تأسیس ضربتی ارکان حکومتی
آیتا... سیدعبدالحسین لاری در شکل دادن به حکومت اسلامی لارستان، شروعی ضربتی داشت. اقدامات او نشان میدهد که این عالم دینی و مرجع اهل سیاست، از مدتها قبل به مسئله حکومت اسلامی میاندیشیده است. همراهی مردم و بزرگان فارس با او، سرعت شکلگیری ارکان حکومتی را که با عنوان «حکومت اسلامی لارستان» شناخته میشد، بیشتر کرد. با دستور سید لاری، نیروی نظامی منظم و آبرومندی با استفاده از ظرفیت عشایر تشکیل و برای حفظ و برقراری امنیت سازمان دهی شد. او سنگ بنای کارخانه تولید اسلحه را در لارستان گذاشت تا نیروهای نظامی، برای تأمین تسلیحات خود محتاج به بیگانه نباشند. این نیروها، نشان ویژه حکومت لارستان را روی کلاههایشان داشتند که روی آن حدیث «لا فَتی اِلاّ عَلی لا سَیفَ اِلاّ ذُوالفَقار» ضرب شدهبود. سید لاری برای تسهیل ارتباطات، دست به تشکیل اداره پست لارستان زد. دلیل این اقدام، احتمالاً واگذاری امتیاز پست به دولتهای خارجی توسط زمامداران عهد قاجار و تسلط اجانب بر این کانال ارتباطی بود. این اداره پست، تمبر مخصوص به خود را داشت که ابتدا روی آن عبارت «پُست ملت لار» و بعدها «پست ملت اسلام» درج شد. در ادامه، محکمههای شرعی برای رسیدگی به دعاوی مردم و اجرای حدود اسلامی شکل گرفت. سید دقت بسیاری در اجرای حدود و احکام شرع داشت و به همین دلیل، به این محکمهها توجه ویژه میکرد و رفتار قضات را زیر نظر میگرفت. ساختار اقتصادی حکومت اسلامی لارستان نیز، بر پایه گرفتن مالیاتهای شرعی (خمس و زکات) استوار بود و با استفاده از همین ظرفیت، ظرف حدود یک سال، امنیت مالی و جانی را در منطقه برقرار کرد. این در حالی بود که شرایط در دیگر نقاط کشور، به خصوص با آغاز جنگ جهانی اول، هر روز بدتر میشد.
زیربنای سیاست خارجی سید لاری
رویکرد آیتا... سیدعبدالحسین لاری در حوزه سیاست خارجی نیز با آنچه مردم از حکومتهای قبلی دیدهبودند، تفاوت آشکاری داشت. شعار حکومت اسلامی لارستان که روی مُهر مخصوص آن نقش بست، حدیث نبوی «الْإِسْلَامُ یَعْلُو وَ لَا یُعْلَى عَلَیْهِ» (اسلام برتر است و چیزی بر آن برتری ندارد) بود. محتوای این روایت، در واقع رکن اساسی سیاست خارجی سید لاری را تشکیل میداد. به دنبال امضای قرارداد استعماری 1907 میان انگلیس و روسیه تزاری و تقسیم ایران به دو منطقه نفوذی و البته ورود نیروهای اجنبی به خاک ایران، سید فتوای جهاد صادر کرد و مسلمانان را به نبرد همه جانبه علیه «ابالیس (شیاطین) انگلیسی» و «روسِ بدتر از مجوس» فرا خواند. او در نامهای به یکی از سران عشایر، بدون حاشیه رفتن و تعارف نوشت: «من که مجتهد و جانشین پیغمبر اسلام هستم، به این وسیله فتوا میدهم که جهاد با این کفار حربی انگلیسی واجب است» و در استفتایی دیگر از سوی برخی روحانیان شیراز، همه را به جهاد با استعمارگران فرا خواند و خطاب به آن ها نوشت: «الجهاد من المهد الی اللحد». سید لاری در همان حال، رویکردی مثبت به قضیه وحدت اسلامی داشت و آن را باعث قوام اسلام و عقبراندن استعمارگران میدانست؛ این موضوعی است که وی، در رساله «قانون مشروطه مشروعه» به آن اشاره کرده.
حکم جهاد و اجزای آن در حکومت اسلامی لارستان
یکی از نکات بسیار مهمی که باید در تحلیل و بررسی اقدامات آیتا... سیدعبدالحسین لاری مورد توجه قرار داد، نگاه همهجانبه وی به موضوع جهاد است. محسن رنجبر، در مقاله نسبتاً مفصل «سیری در زندگی، فعالیتها و اندیشه سیاسی سیدعبدالحسین موسوی لاری» (مجله آموزه، شماره 3، تابستان 1382)، با خلاصه کردن نکات مورد توجه سید لاری و برخی خصوصیات نوشتارها و فتاوای او در هفت بخش، آنها را اینچنین جمعبندی کرده است: «1- با توجه به آن که محتوای فتاوای جهادیه مرحوم لاری، بیانگر برائت از کافران و مشرکان است، وی با تاسی به سوره برائت در قرآن کریم که بدون «بسما...» است، همه احکام جهادیه را بدون «بسما...» آغاز کردهاست. 2- [سید لاری معتقد بود:] مسئله جهاد یکی از محکمات قرآن و از سنتهای تغییرناپذیر الهی و حکم صاحب شریعت، امام زمان(ع) است که عالمان اسلام نیز به شیوه حضرت اقتدا کردهاند. 3- به دشمن نباید هیچگونه فرصتی داد و باید راه گریز را بر او بست و به شیوهای رفتار کرد که فرصت بازسازی نیروهای خود را نداشته باشد و چنان سرکوب شود که عبرتی برای صاحبان بصیرت باشد. 4- امر جهاد فقط جنبه نظامی ندارد بلکه در دیگر شئون حیات انسانی مطرح است. از این رو افزون بر جهاد نظامی ضد بیگانگان، باید ضد سلطههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... نیز مبارزه کرد؛ بنابراین، از دیدگاه مجتهد لاری، [تسلط اجانب بر اموری مانند] دریافت مالیات، حق تفتیش در گمرکات، قرنطینه، گذرنامه و... که مستلزم سلطه و سبیل از سوی کافران و بیگانگان بر مسلمانان است، حرام و ممنوع شده است و مسلمانان باید ضد چنین سلطههایی به جهاد بپردازند. 5- همکاری با دولتهای استکباری و بیگانگان و نیز گریز از میدان جنگ و جهاد، سبب ارتداد از اسلام است و مخالف جهاد، مخالف قرآن و امام عصر(ع) به شمار میرود و همانند شیطان، از حوزه اسلام و ایمان خارج است. 6- خداوند مجاهدان را بر قاعدان، با درجات بسیاری برتری دادهاست و هرکس رو به جهاد آورد، برای عزت و شرف خویش گام برداشته است و مخارج وی باید از بیتالمال مسلمانان تامین شود و به طور قطع، پاداش مجاهدان در پیشگاه الهی بزرگ است. 7- وجوب جهاد و دفاع، هرگز از انسان مسلمان ساقط نمی شود؛ حتی اگر همه امکانات نظامی هم از بین برود، باید با سنگ ریزه و چوب نخل هم که شده، جنگ با دشمن را تا آخر ادامه داد.» آیتا... سیدعبدالحسین لاری، روز 19 اردیبهشت 1303، پس از بازگشت از اقامه نمازجمعه، در منزل خود و در 77 سالگی درگذشت. مرقد وی در شهر جهرم، به مقبره «آقا» شهرت دارد و زیارتگاه علاقهمندان اوست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آمار جهانی نشان میدهد بیماریهای قلبی-عروقی از جمله سکته قلبی همچنان جزو اولین دلایل مرگ آدمها روی کره زمین است. طبق نظر متخصصان، این آمار با سرد شدن هوا بیشتر و سکته قلبی به بیماری رایج فصل سرد سال تبدیل میشود. سکته یا حمله قلبی با نشانههایی همراه است اما بیشتر مردم در زمان بروز آن غافلگیر میشوند و نمیتوانند اقدامات موثر و حیاتی را برای کمک به بیمار انجام دهند. در این مطلب قرار است درباره سکته قلبی، دلیل افزایش آن در سرما، علایم این بیماری و همچنین راههای پیشگیری موثر از سکته قلبی بخوانید.
تعریف سکته قلبی
وقتی بخشی از عضله قلب از کار بیفتد و خون کافی دریافت نکند سکته قلبی اتفاق میافتد. هر چه مدت زمان بیشتری تا درمان و ترمیم جریان خون بگذرد، آسیب به عضله قلب بیشتر می شود. بیماری عروق کرونر، عامل اصلی حمله قلبی است. یک علت دیگر که کمتر شایع است، اسپاسم شدید یا انقباض ناگهانی شریان کرونر است که میتواند جریان خون به عضله قلب را متوقف کند.
علایم یک حمله قلبی
شناسایی نشانههای سکته قلبی نقش پررنگی در نجات جان فرد و کاهش اثرات بلندمدت آن روی بیمار دارد. این نشانهها میتواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اگر چندین روز، هفته یا ماه به طور مداوم درد قفسه سینه داشتهاید، بعید است که به دلیل حمله قلبی باشد. علایم سکته قلبی عبارت اند از:
درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی: بیشتر حملات قلبی شامل ناراحتی در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه میشود که بیش از چند دقیقه طول میکشد یا از بین می رود و دوباره برمیگردد.
احساس سبکی سر یا ضعف در فرد: ممکن است تعریق سرد و خاصی را در بدن خود تجربه کنید.
درد یا ناراحتی در فک، گردن یا پشت، یک یا هر دو بازو یا شانهها
تنگی نفس که اغلب با ناراحتی در قفسه سینه همراه است و حتی میتواند قبل از ناراحتی در قفسه سینه بهوجود بیاید.
خستگی غیرمعمول و بدون توجیه همراه با تهوع و استفراغ که در خانمها بیشتر اتفاق میافتد.
هرچه سردتر، سکته بیشتر!
پزشکان قلب و عروق، علت افزایش سکته قلبی در روزهای سرد سال را ناشی از فعل و انفعالات بدنی بیماران قلبی میدانند. افزایش فشارخون و سطح فیبرینوژن خون که تشکیل لخته در عروق کرونر را تسهیل میکند، به عنوان سازوکارهای دخیل در افزایش حملات قلبی در روزهای سرد سال، مطرح شده است. زیرا هوای سرد، رگهای قلبی را تنگ و منقبض می کند که جریان فشار خون به اعضای بدن کاهش مییابد و در نتیجه خطر سکته قلبی بالا میرود اما علت این اتفاق فقط مربوط به رگهای قلبی نیست بلکه هوای سرد میتواند باعث گرفتگی رگهای خونی شود، آن ها را تنگ کند و باعث شود بدن تلاش کند تا بتواند دمای مرکزی را متناسب نگه دارد که همین موضوع فشار به رگهای خونی را افزایش میدهد و باعث گرفتگی و تنگی آن ها نیز خواهد شد. افزایش عفونتهای تنفسی و افزایش آلاینده های هوا نیز در تشدید بیماری های قلبی در فصل سرد نقش داشتهاند.
چند اصل برای پیشگیری
پزشکان این تمرینها را برای گنجاندن در سبک زندگی به شما پیشنهاد میکنند تا از حمله قلبی در فصل سرد سال جلوگیری کنید: داشتن رژیم غذایی شامل غذاهای سالم، تازه و فراوری نشده، استفاده از ماسک مناسب در هوای آلوده، مصرف آنتی اکسیدانها که در سبزی و میوهها یافت میشود، مراقبت از بدن در برابر سرما، نوشیدن مایعات فراوان، مصرف خوراکیهای فیبردار ، کمتر نشستن و تحرک بیشتر، راه رفتن با پای برهنه در طبیعت و همچنین دور کردن استرس از خود که از اصلیترین دلایل بروز حمله قلبی است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
همانطور که با شنیدن یک آهنگ یا یک تصویر ممکن است به یاد کسی بیفتید، شنیدن یک بوی خاص هم ممکن است شما را در دنیای خاطراتتان غوطهور کند. بویایی یکی از حسهای پنجگانه است که کمتر به آن پرداخته شده، اما این حس شاید آن قدر قوی باشد که باعث شده چیزی به اسم عطر از قرنها پیش به وجود بیاید و دنیا را با بوهای مختلف برای مردم، متفاوت و خاطرهانگیز کند. رایحهها و عطرها از سال های دور در زندگی روزمره ما نقش دارند. در پرونده امروز زندگیسلام به بررسی تاریخچه عطر، نحوه تولید، عطر پاییزی و زمستانه، عطر زنانه و مردانه و حتی عطردرمانی پرداختیم.
مصریان اولین مردمان معطر
عطر به انگلیسی «perfume» از کلمه لاتین «per fume» به معنای «از طریق دود» گرفته شده است. باور عمومی بر این است که مصریان باستان حدود 4 هزار سال پیش اولین کسانی بودند که عطر را وارد زندگی روزانه کردند و پس از آن چینی های باستان، هندیها، اعراب، یونانیها و رومیها به عطر روی خوش نشان دادند. با این حال، میتوان اولین اعتبار تولید عطر مایع را به یونانیان باستان نسبت داد. عطر در طول قرن هفدهم به ویژه در فرانسه از اقبال عمومی چشمگیری برخوردار بود زیرا بهداشت در آن روزها بسیار کم رنگ شده بود و از عطرها برای از بین بردن بوی نامطبوع بدن استفاده میشد. قرن نوزدهم مانند صنعت و هنر، دنیای عطر را هم دستخوش تغییرات عمیقی کرد. تغییر ذائقه و توسعه علم شیمی پایههای عطرسازی مدرن را بنا نهاد. در آغاز قرن، معمولاً از یک عطر تک گل استفاده میشد و حالت ترکیبی عطر وجود نداشت. امروزه، عطرها بسیار پیچیده هستند و از بسیاری از مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی تشکیل شدهاند که اغلب به آنها «نت» یا «نُت» گفته میشود.
روند تولید عطر
اجزای طبیعی عطر شامل عصاره گل، برگ، ریشه و مرکبات است. اولین مرحله در ساخت عطر، استخراج اسانسهای معطر از گیاهان است. در حالی که میتوان از روشهای زیادی استفاده کرد، تقطیر رایجترین روش است. تقطیر با بخار به این صورت است که گیاهانی که در آب جوش قرار میگیرند، اسانس خود را آزاد میکنند و سپس با بخار تبخیر میشوند. هنگامی که بخار و روغن متراکم شدند، روغن از آب جدا میشود و میتوان آن را جمعآوری کرد. هزاران کیلو گل ممکن است برای بهدست آوردن فقط یک کیلو اسانس استفاده شود و این موضوع به صورت کامل نشان میدهد که چرا بسیاری از عطرها گران هستند. روغنها سپس با الکل رقیق میشوند که به عنوان یک تثبیتکننده عمل میکند و با تاخیر در تبخیر، اثر طولانیمدت را به عطرها میدهد. سپس محلول رقیق شده قبل از سرد شدن در گلدان های مسی یا فولادی ضد زنگ مخصوص ریخته میشود تا رزین ها یا ذرات مومی ته نشین شوند. مرحله بعد و آخر فرایند فیلتر کردن است.
ترفندهای خرید عطر
به بیان بسیاری از رایحهشناسان، عطر مانند یک ترکیب موسیقی است و نتهای مختلفی دارد. زمانی که عطر روی پوست اعمال میشود، ابتدا روی نتهای بالایی باز میشود، سپس با نتهای میانی ملایم میشود و در نهایت جای خود را به نتهای پایه میدهد. نت بالایی آن چیزی است که در اولین نمونه از عطر، بو میکنید. این تنها 5 تا 10 دقیقه طول میکشد. بنابراین برای انتخاب عطر مورد علاقه تان آن را روی یک کارت اسپری کنید. اولین قدم برای آزمایش عطر، اسپری کردن آن روی کارت است، اما برای این که واقعا بفهمید یک عطر برای شما مناسب است یا نه، باید به «قلب» یا نت میانی آن برسید. این رایحهای است که پس از مخلوط شدن عطر با ترکیب شیمیایی منحصر به فرد پوست شما شروع به ظهور میکند. معمولا حدود 20 دقیقه طول می کشد تا نت میانی به طور کامل خودش را نشان دهد. نت پایه، مرحله پایانی عطر شماست، یعنی بویی که پس از خشک شدن عطر ایجاد میشود. این بویی است که از شما در ذهن دیگران باقی میماند. از آن جایی که همه ما پوستهای متفاوتی داریم، یک عطر یکسان در افراد مختلف بوی متفاوتی میدهد. بهتر است از عطر به صورت مستقیم روی مناطقی از بدن که خون در آن ها جریان دارد (رگ ها) استفاده کنید.
رایحه درمانی؛ از کاهش استرس تا افزایش اعتماد به نفس
علم رایحه معتقد است که از عطرها نه تنها برای خوشبو کردن استفاده میشود بلکه میتواند به کاهش استرس، افزایش انرژی و بهبود خلق و خو کمک کند. رایحه درمانی روشی است که بر اساس این تصور است که رایحه ها میتوانند بر خلق و خو و تندرستی تأثیر بگذارند. همچنین رشتهای به نام «رایحه شناسی» وجود دارد که کاوش پیوند بین عطرها و روان شناسی است. یک مطالعه جدید در نیویورک نشان میدهد افرادی که تحت تاثیر رایحه وانیل بودند، کاهش 63 درصدی استرس را تجربه کردند. همچنین پژوهشگران توصیه میکنند اگر اضطراب اجتماعی دارید ادکلن بزنید! داشتن بوی خوب باعث افزایش اعتماد به نفس میشود، حتی اگر دیگران متوجه عطرتان نشوند و فقط خودتان متوجه آن باشید.
تفاوت عطر سرد و گرم
اگر بخواهیم به صورت ساده تفاوت دو نوع عطر سرد و گرم را بیان کنیم میتوانیم بگوییم به عطرهایی که در آنها رایحه نارنج، هندوانه و لیمو به کار رفته است عطرهای سرد میگویند و به عطرهایی که در آن ها رایحه های ادویه های شرقی، شکلات یا چوب به کار رفته است، عطرهای گرم میگویند.
عطر فصول گرم یکی از مواردی که هنگام انتخاب یک عطر باید در نظر گرفت آب و هواست، زیرا آب و هوا بوی عطر و عملکرد آن را روی پوست شما تغییر میدهد. بسیاری از ما ترجیح میدهیم در ماههای گرمتر از عطرهای سبکتر و سردتر استفاده کنیم، اما آیا واقعاً درست است که در تابستان (مثلاً) فقط عطرهای با بوی مرکبات را استفاده کنیم؟ هوای گرم نتهای عطر را تشدید و آنها را سریعتر روی پوست پخش میکند، به همین دلیل است که برای ماههای گرم سال پیشنهاد میشود عطرهای خنک و سرد مثل رایحه های خوش لیمو، توت فرنگی، نارگیل، یاسمن و آناناس را انتخاب کنید. خنکی عطرهای مناسب فصول گرم سال، حس شادابی را برای شما به ارمغان میآورند و میتوانند شور و نشاط را در شما زنده کنند.
عطر فصول سرد پوست بدن شما در فصل زمستان خشکتر از فصلهای گرم سال است، به همین دلیل اگر از همان عطرهایی که در بهار یا تابستان استفاده کردید، در فصول سرد هم استفاده کنید، ماندگاری عطر زیاد نخواهد بود. پس باید عطرهای سبک تابستانی را کنار بگذارید و به سراغ عطرهای سنگین تر بروید. بهترین عطر برای انتخاب در زمستان، رایحه های وانیل، دارچین، عود، عنبر و رایحه های ادویهای است.
چرا باید در پاییز و زمستان عطر بزنیم؟
در فصلهای سرد حالت سستی و کرختی در افراد ایجاد میشود، با استفاده از مناسبترین عطر برای فصل سرد (عطرهایی با رایحه گرم و تند) شما میتوانید در بدن حرارت ایجاد کنید و این حالت سستی و کرختی را از بین ببرید. با همه اینها، فرهنگها و مردم زیادی وجود دارند که ترجیح میدهند همیشه و در هر فصلی، از عطر گرم استفاده کنند. رایحههای فصلی با هم متفاوت هستند زیرا دما باعث می شود کارکرد آن ها روی پوست شما تغییر کند اما انتخاب نوع عطر در نهایت کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.
چه عطری برای چه جایی؟
پرفیومها بهترین و با دوامترین نوع رایحهها با 22 درصد اسانس روغنی است. این نوع عطر برای ماندگاری طولانی رایحه آن استفاده می شود.
ادو پرفیومها این گروه با داشتن 15 تا 22 درصد روغن معطر رتبه دوم را به دست میآورند. این نوع عطر مناسب برای استفاده در مجالس و مهمانیهاست.
ادوتویلتها این دسته 8 تا 15 درصد اسانس روغنی دارند. این نوع عطر مناسب استفادههای روزمره است.
ادکلنها رقیقترین نوع عطر اعم از زنانه و مردانه است اما بیشتر برای مردان استفاده میشود و تنها حدود 4 درصد روغن دارند. غلظت رایحه به کار رفته در این نوع عطر کمتر است ولی تقریبا برای همه جا کاربرد دارد.
ادوفرشها رقیقترین عطرها به اصطلاح ادوفرش نامیده می شوند که 3 درصد اسانس روغنی دارند و به کار آنهایی میآیند که دلشان میخواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد.
دئودورانتها دئودورانتها با اینکه برای هدف مشترکی با عطرها استفاده میشوند اما ترکیبات متفاوتی دارند و حتی گروهی از آنها به عنوان ضدتعریق استفاده میشوند.
منابع این پرونده: perfumesociety.org , mcgill.ca
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.