- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اکرم انتصاری - ماه محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی، بستر آفرینش های ادبی است. چه بهتر که در آستانه این روزها که بساط نوحه و عزا و شور حسینی برپاست، شعور حسینی را به واسطه خواندن کتاب های عاشورایی ضمیمه 1379 عاشورای مکرر کنیم و در خلوت خود هم خالق روضه های پرشور حسینی باشیم. ادامه مطلب، معرفی چند کتاب داستان و شعر عاشورایی است که حال و هوای این روزها، مکمل خوبی برای خواندن و بهره بردن از آن هاست.
فتح خون
روایت قصه ها، عادت سید مرتضی آوینی است. او روایتگرِ قصه های پرغصه است، قصه جنگ نزدیک و عاشورای بسیار دور. او «فتح خون» را در سال 1366 در دو بخش نوشته است. شهید آوینی در بخش اول از رجب سال 60 هجری قمری شروع می کند و به دهم محرم یعنی عاشورای سال شصت و یکم می رسد. در بخش دوم، خود روایت های روز دهم را به تحلیل در می آورد و این بخش، طلایی ترین بخش «فتح خون» است. این کتاب تفسیر تاویلی از «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» است. محمود کریمی مرثیه خوان آشنا، محرم امسال را با آوینی خوانی شروع کرد و بخش هایی از این کتاب را به صورت نوحه در حسینیه چیذر خواند.
10قصه عاشورایی برای بچه ها
بچه ها عاشق قصه اند و «10قصه عاشورایی برای بچه ها» دست روی این علاقه بچه ها گذاشته است. فریبا کلهر زبان کودکان را خوب می داند. او برای نگارش این کتاب 10 شخصیت تاثیرگذار کربلا را محور قرار داده و قصه هر کدام از آن ها را با امام حسین(ع) به زبانی ملموس و کودکانه به رشته تحریر در آورده است. تصویرگری مناسب و شیوه روایت های کودکانه که مناسب حوصله بچه هاست، اجازه نمی دهد دست کودکان از ادبیات عاشورایی خالی بماند.
آه
یاسین حجازی در «آه» از روزهای بیعت مردم با یزید آغاز می کند و با روزهای پس از عاشورا و بازگشت خاندان امام حسین(ع) به مدینه کتاب را به پایان می برد. «آه» بازخوانی مقتل دمع السجوم است به شیوه و امضای حجازی. او تلاش می کند با شرح گفت و گوهای رفته و آمده، پرده نقاشی بزرگی از کربلا بسازد. او کار خود در «آه» را به نشستن پشت میز مونتاژ تشبیه می کند و می گوید:« پاراگرافها را «نگاتیو»هایی فرض کردم که با حفظِ ترتیب و ضرباهنگ و تعلیق باید به هم میچسباندم و همه فکر و ذکرم این بود که صفحات برای خواننده راحت و بیوقفه ورق بخورد و یک بار برای همیشه معلوم شود «اتفاق» چگونه افتاد». اول بار، این کتاب در پاییز سال 87 به چاپ رسید.
طلسم سنگ
محرم و عاشورا بستر شعرآفرینی است و کم نیستند شاعرانی که اشک و آه شان از این واقعه به شعر بدل شده است. سید حسین حسینی در «طلسم سنگ»، تلاش کرده است با الهام از عاشورا، یک مقتل امروزی بسازد. او با استفاده از شعر و نثر، سکانس به سکانس جلو می رود. به عنوان مثال او با « دوربین با حرکت تیلت مسیر واپسین قطره را تعقیب می کند» دوربین را به مقتل می آورد. در بخشی از کتاب، راوی یکی از اشعار فروغ را زیر لب زمزمه می کند:« و در شهادت یک شمع راز منوری است/ که آن را آن آخرین و آن کشیده ترین شعله / خوب می داند». او بارها از اشعاری کلاسیک گونه برای ساخت مقتلش وام می گیرد و همین موضوع، این کتاب را خواندنی تر کرده است.
نامه های کوفی
بیست و پنج شعر از سعید بیابانکی در مجموعه ای با عنوان «نامه های کوفی» گردآوری شده است. بیابانکی در این نامه ها با تکیه بر عاشورای سال 61 هجری به تلفیقی از گذشته و زندگی امروزی ها در برخورد با عاشورا رسیده و خواسته است خود «نامه های کوفی» را شاعرانه خبررسانی کند. شعرهای این کتاب اغلب کوتاه اما با ضربه و تعلیقی شاعرانه همراه است. او در نامه پنجم می نویسد: « نه تابلوهای فلکسی/ نه شمایلهای سه در پنج/ نه استریوهای هشت باند/ نه انبوه جمعیت/ چه مجلس خلوتی داریم این جا/ من و دوازده بند محتشم»؛ یا در نامه نهم می نویسد:« تترونهای ژاپنی/ عطرهای فرانسوی/ برنجهای پاکستانی/ چایهای هندی/ در عزای تو همه جهان جمعاند/ ما هم آمدهایم/با نامههای کوفی».
نامیرا
دهم محرم سال 61 هجری کربلا هم قصه خیز است و هم غصه آور. قصه آدم هایی که با حق همراه شدند و علیه حق ایستادند. «نامیرا» صادق کرمیار، قصه عبدا... ابن عمیر کلبی و به روایت تاریخ طبری، دوم شهید عاشوراست که خود را شبانه از کوفه به سپاه امام(ع) رسانده است. قصه او، قصه آدم هایی است که در مرز باریک شک و یقین به باور می رسند و سرنوشت شان نامیرا می شود. کرمیار در این کتاب هوای پر از حب و بغض کوفه و روزهای پرنفاقش را به روشنی ترسیم می کند.
رست خیز
بیست و چهار نفر از هنرمندان اهل قلم، بیست و چهار روضه ای را که با آن زندگی می کنیم ، به نگارش درآورده اند. «رست خیز» عنوان کتاب دوم از مجموعه «کآشوب» است که در آستانه محرم امسال از آن رونمایی شد. در «رست خیز» می توانید با روضه هایی زندگی کنید که حاصل تجربه های فردی و مواجهه این هنرمندان با محرم است و شیوه روایت متفاوت هر کدام از آن ها این روضه ها را خواندنی می کند. این مجموعه کتاب به کوشش نفیسه مرشدزاده سردبیر سابق همشهری داستان و نشر اطراف رقم خورده است و نگاهی نو به روضه هایی دارد که می تواند در بستری یک نفره شکل بگیرد و با برداشت های شخصی هر خواننده ای تکمیل شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
*شعرهای متن از: حسین منزوی، محمدعلی بهمنی، حمیدرضا برقعی
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مائده کاشیان -سالیان سال است که هنگام فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین(ع)، هرقدر کارنامه تلویزیون و سینما را در ساخت آثاری درباره واقعه عاشورا مرور میکنیم به چند اسم ثابت میرسیم و سال آینده دوباره همان اسمها و همان کارنامه تکرار می شود و نام جدیدی به آنها اضافه نشده است. اگرچه تلویزیون هر سال برنامههای گفتوگومحور جدیدی با موضوع محرم و عاشورا تولید میکند اما در این میان، معلوم نیست تکلیف آثار داستانی چه میشود؟ در ادامه نگاهی به عملکرد تلویزیون و سینما در زمینه ساخت و برخورد با آثار تاریخی با مضمون عاشورا انداختهایم.
روایتی بیراوی
تردیدی نیست که واقعه عاشورا و اتفاقات مربوط به آن، موضوع بسیار مهمی است که میتواند دستمایه فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی باشد و قطعاً این موضوعات آنقدر ظرفیت دارد که بشود از صدها زاویه به آن پرداخت و هربار هم از ابعاد این واقعه تاریخی بزرگ، روایت تازهای داشت. علاوه بر این، مخاطب تلویزیون و سینما هم همیشه به روایت وقایع و داستانهای تاریخی در قالب فیلم و سریال علاقهمند است و میتوان گفت این آثار امتحانشان را پس دادهاند اما با همه اینها در طول سالیان گذشته، تلویزیون و مخصوصاً سینما، در زمینه تولید چنین آثاری بسیار کمکار بودهاند. جز چند اثر انگشتشمار مانند «روز واقعه»، «معصومیت ازدسترفته»، «روایت عشق» و « «شبدهم» که از تولید هرکدام از آنها چندین سال میگذرد، چند اثر دیگر به یاد مخاطب میآید؟ تلویزیون تا چه زمانی با بازپخش این سریالها از شبکههای مختلف، میخواهد جدول پخش خود را در ایام محرم و صفر پر کند؟ اصلاً هرقدر هم که این آثار چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ ساخت قابلتوجه باشد، مگر مخاطب چند بار برای تماشای آنها پای تلویزیون مینشیند؟ سینما هم اوضاع بهتری از تلویزیون ندارد و اگر خوش بینانه نگاه کنیم و بگوییم وزارت ارشاد برای توجه سینماگران به ساخت آثاری درباره عاشورا سیاستهای خاصی دارد، این طور که معلوم است آن سیاستها راه به جایی نبردهاند و همچنان جای خالی این گونه فیلمها بر پرده نقرهای دیده میشود.
مهر توقیف روی اثری عاشورایی
در اوضاع قحطی آثار داستانی با موضوع عاشورا، فیلمی با صرف زمان و هزینه زیاد، درباره این واقعه تاریخی ساخته میشود اما به دلایل مختلفی مهر توقیف روی آن میخورد و تکلیف وضعیت اکران آن روشن نمیشود. اولینبار سال 92 و در سیودومین جشنواره فیلم فجر، فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، رونمایی شد اما موج اعتراضات به نشان دادن چهره معصومین در فیلم و ایراداتی به محتوای آن از لحاظ تاریخی، باعث شد که فیلم دوباره تدوین شود و تقریباً ۴۰ دقیقه آن را حذف کنند. بعد از این اتفاق، موج اعتراضات فروکش کرد تا این که پروانه نمایش فیلم صادر و دو سال بعد یعنی تیرماه 94، فیلم به صورت عمومی اکران شد. انتقادات و اعتراضها در کمتر از نصف روز، اکران فیلم را لغو کرد و این فیلم عملاً تنها برای یک روز در سینماها نمایش داده شد. شاید بتوان امیدوار بود فرصتی فراهم شود تا تنها فیلم عاشورایی چند سال اخیر یعنی «رستاخیز»، شانسی دوباره برای اکران عمومی پیدا کند و بتوانیم آن را روی پرده سینماها ببینیم.
رمان برای اقتباس هست اما...
درد روایت واقعه عاشورا در آثار نمایشی به همین جا ختم نمیشود. در حالی که میدانیم سالهاست سینما و تلویزیون کشورمان در ژانرهای مختلف، با معضل کمبود قصههای ناب و داستانهای جذاب مواجه است اما این مشکل حداقل در وقایع مرتبط با عاشورا آنچنان به چشم نمیآید زیرا رمانهای قدرتمندی در این زمینه نوشته شده است. با این حال اهالی سینما و تلویزیون از این آثار استقبال نکرده و آنها را به فراموشی سپردهاند. برخی از مهمترین این آثار مانند «نامیرا» اثر صادق کرمیار، «پدر، عشق، پسر» و «از دیار حبیب» اثر سیدمهدی شجاعی، «فراموشان» اثر داوود غفارزادگان، «شماس شامی» اثر مجید قیصری، «ماه به روایت آه» اثر ابوالفضل زرویی نصرآباد و «فردا مسافرم» اثر مریم راهی، تنها بخشی از این آثار هستند که همگی نیز با استقبال مخاطب عام مواجه شدهاند. اما در کمال شگفتی، سینماگران از این آثار برای اقتباسهای سینمایی استفاده نمیکنند.
دکورهایی که تخریب میشوند
همه این اتفاقات در حالی است که از دکورهای ساختهشده برای این آثار نیز نگهداری مناسبی نمیشود. در حالی که میتوان دکور پروژههای عظیم تاریخی را به شهرک سینمایی تبدیل کرد تا از هزینههای زیاد تولید آثار بعدی کاسته شود اما صرف میلیاردها تومان هزینه برای ساخت دکور یک فیلم یا سریال تاریخی به راحتی نادیده گرفته میشود و این دکورها بعد از پایان پروژه یا کاملاً به حال خود رها میشوند تا این که بالاخره علتهای مختلفی مانند شرایط آبوهوا، کمکم آنها را تخریب و نابود کند یا آنها را تخریب میکنند تا زمینی که دکور در آن ساخته شده است به صاحبانش برگردد! جالب این جاست که تلاش زیادی یا بهتر است بگوییم هیچ تلاشی برای حفظ و به دنبال آن، مراقبت از دکور آثار سینمایی و تلویزیونی نمی شود، هزینههایی که برای ساخت آنها صرف شده به باد میرود و بعد خبرهای کمبود سرمایه برای ساخت آثار و مخصوصا آثار تاریخی به گوش میرسد و با این توجیه، چنین آثاری تولید نمیشود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
غروب تاسوعا فرا رسید. یاران سیدالشهدا(ع)، نماز مغرب و عشا را به مولایشان اقتدا کردند. مدتی بعد، تاریکی همه جا را فرا گرفت. امام(ع) یاران را به خیمهاش فرا خواند. طولی نکشید که خیمه از جمع اصحاب سیدالشهدا(ع) پُر شد. هیچ کس سخن نمیگفت، اما رخسارشان نشان میداد که در قلبشان چه غوغایی برپاست. امامحسین(ع) وارد مجلس شد. همه برخاستند. امام(ع) همه را به نشستن دعوت کرد و بالای مجلس، جایی که همه بتوانند او را ببینند، نشست.
خداوند زندگی بعد از شما را زشت گرداند
امامحسین(ع) نگاهی به اصحابش انداخت و فرمود: خدای را ستایش میکنم؛ خدایی که برتر و بلند مرتبه است؛ همو که در سختی و راحتی، سپاس گزار نعمتهای بیشمار اویم ... بدانید که من، یارانی برتر و بهتر از یاران خویش و اهلبیتی نیکوکارتر و باتقواتر از اهلبیت خود، نمیشناسم. خداوند به شما جزای خیر دهد. آگاه باشید که به گمان من، فردا نبردی سخت با دشمنانمان خواهیم داشت. یاران من! شما آزادید که بروید. از جانب من عهدی بر گردن شما نیست. تاریکی شب را مرکبی کنید برای خروج از این دشت پر بلا. هر یک از شما، دست فردی از اهلبیت مرا بگیرد و با خود به آبادیها و شهرهای دیگر ببرد. بروید که این قوم، جز در پی من نیستند و اگر بر من دست یابند، دیگران را رها خواهند کرد. در این هنگام، عباس بن علی(ع) از جا برخاست و گفت: چرا باید چنین کاری انجام دهیم؟ برای آنکه چند صباحی پس از شما زنده بمانیم؟ خدا آن روز را نیاورد که زندگی بعد از مولایمان، ارزشی ندارد. آنگاه ادامه داد: اگر شما را تنها بگذاریم و برویم، در پیشگاه خداوند چه عذر و بهانهای خواهیم داشت؟ آیندگان درباره ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ آیا بگوییم که بزرگ خاندان، آقا، امام، مقتدا و فرزند پیامبرمان را تنها گذاشتیم و در یاری او، تیری پرتاب نکردیم، نیزهای به دست نگرفتیم و در رکابش شمشیر نزدیم؟ نه! به خدا سوگند هرگز از شما جدا نمیشویم و با جان خود از وجودتان محافظت خواهیم کرد، تا آن که پیش رویت، جان به جان آفرین تسلیم کنیم. آری مولای من! ما به هر آن جا که شما میروید، رهسپاریم. خداوند زندگی بعد از شما را زشت گرداند. همهمهای در میان جمع بلند شد. همه از سخنان شورانگیز پسر برومند امیرالمؤمنین(ع) به وجد آمدهبودند و او را تحسین میکردند. دیگر یاران امام(ع)، مانند مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و سعید بن عبدا... حنفی نیز، طی سخنانی شورانگیز، وفاداری خود را به امام(ع) اعلام کردند.
صبح روز عاشورا
صبح عاشورا فرا رسید. سپاه کوفه آماده هجوم به امام حسین(ع) و یارانش شده بود. امام(ع)، «بُریر بن خُضیر» را به سوی آن ها فرستاد تا نصیحتشان کند، اما کوفیان به سخنان او گوش ندادند. سیدالشهدا(ع) بر اسب سوار شد و پیش راند. سکوتی بین دو سپاه حاکم شد، تنها وزش گاه و بی گاه باد، آرامش دشت نینوا را برهم می زد. «سید بن طاووس» در «لهوف» می نویسد:«امام حسین(ع) در برابر سپاه کوفه قرار گرفت. حمد و ثنای الهی را به جای آورد و فرمود: نفرین بر شما جماعت بداندیش و بدکردار. هنگام پریشانی، ما را به سوی خود دعوت کردید و یاری خواستید؛ پس به سوی شما شتافتیم و به فریادتان رسیدیم؛ ولی بر ما شمشیر کشیدید و در برابرمان آتش افروختید و دوست دشمنتان و دشمن دوستتان شده اید ... آگاه باشید! امیر بَدنَسَب شما، مرا در برگزیدن دو راه مخیّر کرده است: شهادت یا پذیرش ذلت، به او بگویید حسین و تن به ذلت دادن؟ هرگز! خدا و پیامبرش و تمامی مؤمنان و دامن پاکی که مرا پرورش داده است و مردان با غیرت و حمیّتی که تن به ذلت و زورگویی نمی دهند، دوست ندارند که ذلت زیستن با پست فطرتان و فرومایگان را بر مرگ با عزت برگزینم.
آغاز هجوم سراسری
سخنان امام(ع) در دل سخت کوفیان اثر نکرد و جز معدود افرادی، مانند حربن یزید ریاحی، کسی به سپاه سیدالشهدا(ع) ملحق نشد. عمر بن سعد تیری در چله کمانش گذاشت و فریاد زد: «شاهد باشید که من نخستین تیر را به سمت حسین پرتاب کردم.» به این ترتیب، نبرد آغاز شد. کوفیان ابتدا به جنگ تن به تن روی آوردند، اما وقتی دیدند تاب مقاومت در برابر یاران جان برکف سالار شهیدان را ندارند، حمله عمومی آغاز شد. اما این حملات توسط یاران سیدالشهدا(ع) دفع شد و کوفیان عقب نشستند. شمر بن ذی الجوشن که روحیه نیروهای خود را متزلزل می دید، به سوی خیمه ها تاخت. اما زهیر بن قین و 10 نفر از نیروهای جناح راست سپاه امام(ع)، همچون شیر شرزه خود را به متجاوزان رساندند و با وارد آوردن تلفات بسیار، آن ها را مجبور به عقب نشینی کردند.
آخرین لحظات تابش خورشید
ساعتی از ظهر گذشته و دیگر کسی از اصحاب باقی نمانده بود. حال نوبت خاندان سیدالشهدا(ع) بود که به میدان بیایند. نخستین فرد از خاندان امام حسین(ع) که به میدان رفت، علی اکبر(ع) بود. او وارد میدان شد و نبردی جانانه کرد و شماری از دشمنان را به خاک هلاکت انداخت. اما طولی نکشید که به محاصره کوفیان درآمد و با لبان تشنه، به سوی ملکوت پرکشید. با شهادت علی اکبر(ع)، افراد خاندان سیدالشهدا(ع) وارد میدان کارزار شدند و در جنگی جانانه، یک به یک شربت شهادت نوشیدند. «محمد سماوی» در «ابصار العین فی انصار الحسین(ع)» می نویسد:«هنگامی که عباس بن علی(ع) برادرش حسین(ع) را تنها دید، سایر برادرانش را به میدان فرستاد و چون آن ها نیز به شهادت رسیدند، نزد امام(ع) آمد و عرض کرد: اجازه جهاد می فرمایید؟ امام(ع) فرمود: [چگونه اجازه دهم،] حال آن که تو پرچمدار من هستی. اباالفضل(ع) گفت: سینه ام تنگ است و از این زندگی سیر شده ام. سیدالشهدا(ع) فرمود: پس اگر می خواهی کاری کنی، برای ما اندکی آب تهیه کن.» عباس(ع) به سوی نهر حرکت کرد، اما این رفتن را بازگشتی نبود. با شهادت اباالفضل العباس(ع)، سیدالشهدا(ع) تنها شد. امام(ع) اسب خود را پیش راند و به سپاه پر شمار کوفه حمله کرد و پیوسته فریاد می زد:«القتل أولی من رُکوب العار؛ مرگ بهتر از پذیرش ذلت است.» دشمن که وضع را این گونه دید، دوباره به سمت خیمه ها یورش برد. سیدالشهدا (ع) خطاب به متجاوزان فرمود:«وای بر شما، ای پیروان آل ابی سفیان! اگر دین ندارید و از روز رستاخیز بیمناک نیستید، دستکم در این دنیا آزاده باشید.» شمر بن ذی الجوشن پرسید:«ای پسر فاطمه، چه می گویی؟» امام(ع) فرمود:«من با شما می جنگم و شما با من؛ زنان و کودکان گناهی ندارند؛ رجاله های خود را از حمله به حرم من، مادامی که زنده ام، بازدار.» کوفیان حملاتشان را بر سیدالشهدا(ع) متمرکز کردند. «سید بن طاووس» در «لهوف» می نویسد:«سالار شهیدان لحظه ای توقف کرد تا نفس تازه کند که سنگی به پیشانی مبارکش اصابت کرد و خون جاری شد. سیدالشهدا(ع) پیراهن خود را بالا زد تا خون را پاک کند، اما در همان لحظه، تیری مسموم بر قلب مطهرش نشست. امام(ع) فرمود: بسم ا... و بالله و علی ملة رسول ا...» پس از اصابت این تیر بود که سالار شهیدان از اسب بر زمین افتاد و به این ترتیب، غروب روز دهم محرم سال 61 هجری، رنگ خون گرفت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
هنر تعزیه در کشور ما قدمتی کهن دارد و به برکت این مجالس بوده که قصه کربلا و کربلائیان، سینه به سینه و نسل به نسل روایت شده است. بانیان مجالس تعزیه از سر ارادت و تعهد به زنده نگه داشتن این هنر، بیش از همه در تربیت نسل جوان آن کوشا بوده اند. نسلی که با نقش کودکان و خردسالان واقعه کربلا به صحنه می آید و تا بزرگ سالی و پیرسالی به خدمت گزاری در این مجلس متعهد می ماند.به بهانه این ایام، سراغی گرفتیم از جوانانی که سال هاست در جامه بازیگران تعزیه، به صحنه می روند و مسئولیت دشوار زنده نگه داشتن این هنر و این روایت بزرگ را بر دوش می کشند:
پوشیدن لباس تعزیه، مسئولیت دارد
محمد کلیدری 21 سال دارد و در زمره جوانهای تعزیه خوانی است که از کودکی پای این مجالس قد کشیده و آرزو دارد تا پیرسالی خادم این مجلس و صاحب آن باشد.او برایمان می گوید: عموی من تعزیه خوان بود، بعد از فوت وی، پدرم جای او را در این مجالس گرفت. پای من هم از سن پنج یا شش سالگی به تعزیه باز شد. مشوق اصلیام مادربزرگم بود که دوست داشت مرا در لباس یکی از نقش های تعزیه ببیند و این کار را خادمی آقا امام حسین(ع) می دانست. با بچه خوانی شروع کردم و از سن ١٨سالگی، با پیشنهاد اطرافیان و علاقه ای که خودم داشتم، نقش حضرت علی اکبر(ع) را به من سپردند و حالا سه سال است که در این جامه و نقش، روی صحنه می روم.وی تاکید می کند: اگر پیشرفتی داشتم اول کمک خدا و دوم از عنایت امام حسین (ع) به عنوان صاحب این مجالس است. بعد از آن هم مدیون «حسن برکتی پور»، یکی از بهترین علیاکبرخوان های کشور هستم، که راه را خوب نشانم داد. این را هم بگویم اگر در زمینه تحصیل موفق هستم از برکات همین تعزیه خوانی هاست. البته باور دارم بسیاری از الطافی را که از سوی ائمه اطهار(ع) شامل حالمان می شود اصلا متوجه نمی شویم و این هم از کرامات و بزرگی آن هاست.کلیدری ادامه می دهد: بزرگترها به ما یاد دادهاند وقتی جامه یکی از اعضای سپاه حسین(ع) را می پوشیم و بر روی صحنه می رویم؛ مسئولیت بزرگی را بر دوش خود می گذاریم. تکتک کارها و حرف های ما بعد از آن ، به اتکای این مسئولیت، باید حساب شده باشد. باید دقت کنیم که چطور عمل می کنیم و چه حرف هایی بر زبان مان جاری می شود و در مجموع، در باقی مسائل زندگی چه می کنیم؟ خلاصه بازیگر تعزیه بودن آسان نیست.او در خصوص ماندن در این راه ابراز می کند: نظر شخصی من این است که انجام هر کاری تا زمانی ادامه پیدا می کند که حس و میل درونی انسان به آن کار وجود داشته باشد و امیدوارم همان طور که تا حالا عشق و علاقه امام حسین (ع ) در دلم بوده و حضرت به من لطف داشته اند، تا پایان عمر خادم ائمه اطهار(ع) باشم و مدال عشق و نوکری امام حسین (ع) بر گردنم بماند. این بازیگر تعزیه خوان اعتقاد دارد که محافل تعزیه با حضور جوان ترها رونق می گیرد و یادآور می شود: محافل این چنینی نباید از حضور جوان ها خالی بماند. پدر و مادرها باید از کودکی فرزندان شان را همراه خود به این جنس محافل بیاورند تا ما نسل به نسل و سینه به سینه قصه حسین(ع) و وقایع کربلا را روایت کنیم. نباید گذاشت که این مسیر منقطع شود.
جوان ها را به مجالس تعزیه بکشانید تا این هنر کهن، باقی بماند
مسعود رجب زاده 23 ساله و اصالتا مشهدی است اما در کاشمر زندگی می کند. او حدود هفت سال است که ایفاگر نقش حضرت قاسم(ع) در مجلس تعزیه این شهر است. او در خصوص دلایل روی آوردن به هنر تعزیه خوانی می گوید: حضورم در این مجالس اول ریشه در علاقه ام داشت البته که تعزیه خوانی در خانواده ما وراثتی است و از طرف خانواده پدری ام، پدربزرگ و پدر و عمویم، این میراث سهم جوانترهای فامیل نیز شده است.وی تاکید می کند: باور دارم که عشق آدم ها را پاگیر می کند و بستر پیشرفت را فراهم می آورد. من عاشق تعزیه خوانی هستم و در این سال ها به ترک این نقش و محفل فکر نکرده ام.او درباره نقش حضرت قاسم(ع) در مجلس تعزیه، این طور توضیح می دهد: رده سنی 16 تا 20 سال زمان مناسبی برای ایفای این نقش است، اما از آن جایی که متن و اجرای آن دشوار است، معمولا بازیگران آن تا 25سالگی، بازی در این نقش را ادامه می دهند.این تعزیه خوان جوان در ادامه از برکات این هنر در زندگی اش سخن می گوید:اعتقادات آدم هاست که زندگی آن ها را شکل می دهد. ما به برکت این مجلس و عنایت و بزرگواری صاحب آن باور داریم و اثراتش را هم در حوزه های مختلف دیده ایم. در بزنگاه های زیادی بوده که حضرت دست ما را گرفته اند. تاکید دارم، به جز توکل به خدا، توسل به ائمه اطهار(ع) در زندگی آدم ها گره گشا خواهد بود.وی تاکید می کند، تا وقتی که توان داشته باشد در این مسیر باقی می ماند و می افزاید: البته متاسفانه شاهدیم که بحث تعزیه خوانی و شبیه خوانی در جامعه ما کم رنگ شده و این جای نگرانی دارد. معتقدم جوان ها برکت مجالس این چنینی هستند و باید جوان ها را به صحنه تعزیه کشاند تا این هنر کهن برای ما و مردمان این سرزمین، باقی بماند.او در پایان، عاشورا و تاسوعا را در دو کلمه رهبری و آزادگی معنا می کند.
راه حسین(ع) پایان ندارد و داغ کربلا تا ابد تازه است
مسلم نظیفی 21 ساله و اهل کاشمر است، با این که در خانواده ای تعزیه خوان رشد نکرده اما هفت سال است که نقش حضرت قاسم و علی اکبر(ع) را در مجالس تعزیه بازی می کند. او برایمان میگوید: من از کودکی وارد این عرصه شدم. اول کار، نقش حضرت سکینه(س) و حضرت رقیه(س) را به من سپردند. خدا را شاکرم که قسمتم کرد تا در این مسیر باقی بمانم. او ادامه می دهد: پوشیدن لباس تعزیه، حس و حال خاصی دارد که تنها بازیگران این مجلس آن را می فهمند. باید با همه وجودت به قصه کربلا نزدیک شوی تا آن چه بر صحنه می خوانی به دل مخاطبت بنشیند. گاهی حال و هوای مجلس چنان می شود که ما هم منقلب از گریه های مخاطبان و متن نمایش می شویم اما همه تلاش مان این است که بر خودمان مسلط بمانیم.این تعزیه خوان جوان، برکت مجالس تعزیه را داشتن یک زندگی سالم می داند و می گوید: من این هنر را برای زندگی ام انتخاب کرده ام و آن چه نصیبم شده، سربلندیست.از او می پرسم تا چه زمانی تعزیه خوانی را ادامه می دهد که در پاسخ می گوید: راه حسین(ع) و واقعه کربلا پایانی ندارد. این تکه از تاریخ تا ابد می ماند چون داغ آن در دل ها تازه است. از پدر و مادرها می خواهم فرزندان شان را به محافل تعزیه بیاورند تا از کودکی با نام حسین(ع) پرورش پیدا کنند.
از 2 سالگی شیفته تعزیه خوان ها شدم
مجید اکبریان 20 ساله که اصالتا بردسکنی است، از شش سالگی، تعزیه خوانی را شروع کرده است. خودش برایمان تعریف می کند: وقتی خیلی کم سن و سال بودم، تعزیه هایی که در محله مان می دیدم من را مجذوب نقش هایش می کرد و همین قضیه باعث می شد تا در خانه و به تقلید از تعزیه خوان ها، شروع به بازی کنم. اطرافیانم برایم تعریف می کنند که از دو سالگی به محافل تعزیه و تعزیه خوان ها علاقه نشان می دادم و خلاصه همین شد که در شش سالگی، به یکی از بازیگران این مجلس تبدیل شدم.وی ادامه می دهد: من تعزیه خوانی را با نقش حضرت سکینه(س) و حضرت علی اکبر(ع) شروع کردم و بعد از آن عبدا...، پسر حُر، رقیه و حالا هم نقش حضرت قاسم(ع) را ایفا می کنم.این تعزیه خوان خاطره ای از یکی از اجراهایش تعریف می کند و می گوید: هفت سالم بود در یکی از مجالس مشغول بازی بودم، در زمان اجرا بازیگر نقش شمر نزدیکم آمد و خواست به دستم ضربه بزند و چند سیلی به من زد. به گریه افتادم و سیل اشک مانع از ادامه اجرایم شد. از این گریه من جمع حاضر هم منقلب شدند و گریه می کردند و سینه می زدند. خلاصه آن حال و هوا باعث شد تا ادامه تعزیه با شکوه بیشتری اجرا شود.او که این شب ها در مشهد اجرا دارد ابراز می کند: من چند سالی است که در ایام محرم در مشهد تعزیه خوانی می کنم و این چند شب در میدان شهدا، پارک کوهسنگی، منطقه طلاب، جنب بازار فردوسی و پارک وفا مجلس تعزیه برگزار می کنیم. رونق محافل ما مردمی هستند که با خلوص نیت حضور می یابند و مشوق تداوم این هنر ارزشمند هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس از فعالان اقتصادی در خصوص «پایش امنیت سرمایه گذاری در ایران» در زمستان 96 نشان می دهد که از نظر فعالان اقتصادی، تحریم ها، کمترین مانع بر سر راه امنیت سرمایه گذاری بوده و در عوض، عمده ترین مانع در این زمینه، خلف وعده مسئولان در سطوح ملی، استانی و محلی است.به گزارش خراسان، در این طرح پژوهشی، مقصود از امنیت سرمایه گذاری، شرایطی است که در آن متغیرهای کلان اقتصادی با ثبات یا قابل پیش بینی باشد، حاکمیت قانون برقرار باشد و اعمال شود، قوانین و مقررات، تصمیم های مسئولان و رویه های اجرایی کشور، باثبات باشند و به طور سهل و موثری اجرا شوند و در صورت ضرورت تغییر در هر یک از آن ها، تغییرات از قبل به اطلاع ذی نفعان برسد؛ همچنین اطلاعات مؤثر بر فعالیت های اقتصادی شفاف و برابر در دسترس همه شهروندان باشد و نهادهای قضایی و انتظامی چنان مجهز و سالم و کارآمد باشند که هر گونه نقض حقوق مالکیت شهروندان، یا استفاده بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران، برای هیچ کس اعم از شخص حقیقی و حقوقی از جمله مسئولان کشور، مقرون به صرفه نباشد و شهروندان مال باخته بتوانند با مراجعه به نهادهای ذی صلاح، در کمترین زمان، مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوط، دریافت کنند.نتایج گزارش یادشده حاکی از آن است که از نظر فعالان اقتصادی، خلف وعده مسئولان ملی، استانی و محلی به وعده های داده شده و نیز اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی عمده ترین موانع بر سر راه امنیت سرمایه گذاری بوده اند. از سوی دیگر این افراد، بی اهمیت ترین موانع برقراری امنیت سرمایه گذاری را همچون تحریم های خارجی، رقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات و ماشین آلات) و توزیع کالاهای قاچاق به ضرر بخشی از فعالان اقتصادی بازار دانسته اند.نکته قابل تامل در این زمینه، نمره یا ضریب اهمیتی است که فعالان اقتصادی به موانع فوق داده اند. از نظر آنان عمل مسئولان ملی، استانی و محلی به وعده های داده شده، نمره ای بیش از 8.39 گرفته است که نسبت به اختلال تحریم ها با نمره 2.8، حدود سه برابر است. این به معنای آن است که برخلاف برخی تصورات موجود، برداشت فعالان اقتصادی از امنیت سرمایه گذاری در ایران، تا حد زیادی تحت تاثیر عملکرد بد مسئولان بوده و تحریم ها، نقش کمتری در ایجاد موانع بر سر راه امنیت سرمایه گذاری داشته اند. در نمودار، نمره فعالان اقتصادی به موانع سرمایه گذاری در ایران در زمستان 96 آمده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نوائیان - سلام بر زمزم حیات بخشی که از کربلا می جوشد. سلام بر موسم عاشورا؛ سلام بر غزلهای عاشقانه حسینی؛ سلام بر سجاده های مرطوب از گریه؛ سلام بر زخمهای قلب محزون و داغدار زینب. یا اباعبدا...(ع)! آن کدام خیال نازک بینی است که حرکت عاشقانه و سترگ تو را از سر درک و درد، به کمال فهم کند؟ مولای من! راه تو، راه شور و شعور است و حَرَمَت، قبلهگاه اهل آگاهی و محبت. ای خون خدا! کدام چشم است که مرثیه ات را بشنود و خونابه غم مظلومیت و غربت انسان را از دیده فرو نریزد؟ ای حسین(ع)! ما بزم نشینان کوفی نیستیم؛ جانمان فدایت! پیشه ما عهدشکنی و رسم ما، بیوفایی نیست؛ نگاهمان کن!
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ایسنا -در جلسه شورای عالی فضای مجازی که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد، موضوع فیلتر شدن 180 سایت فعال در حوزه گردشگری که به تازگی از سوی قوه قضاییه اعمال شده است، به بحث گذاشته و مقرر شد به منظور صیانت از اشتغال، چنان چه قوه قضاییه از این پس در برخورد یا اعمال فیلتر سایتهای متخلف تشخیص داد که این فضا مربوط به کسب و کار است و افرادی در آنها شاغل هستند، ابتدا به موارد تخلف رسیدگی کند و مهلتی برای رفع اشکالات آن ها در نظر بگیرد تا اگر اشکالات برطرف نشد، اقدامات قانونی از جمله فیلتر شدن اعمال شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شریفی-این که ترامپ به روایت کتاب هایی که علیه او منتشر شده یک «روانی» و «هوس باز» است و برخی از یارانش نیز پرونده های فساد اخلاقی دارند، طی روزها و ماه های گذشته بارها خبررسانی شده است. اما نکته این است که انواع فساد در میان مقامات ارشد دولت حاکم آمریکا وجود دارد؛ ولی هیچ کدام تیغی برنده تر از فساد اخلاقی ندارد. این را دموکرات ها که در زمان بیل کلینتون هدف هجمه قرار گرفتند به خوبی می دانند. حالا همین حزب از این ترفند علیه تایید صلاحیت نامزد پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی کشور استفاده می کند. روز گذشته، زنی که ادعا می کند مورد تعرض جنسی «برت کاوانا»، نامزد عضویت در دیوان عالی آمریکا، قرار گرفته خود را معرفی کرده است. «کریستین فورد»، استاد رشته روان شناسی در دانشگاه پالو آلتو، به واشنگتن پست گفت که به این دلیل نام خود را افشا می کند که حریم شخصیاش «به تدریج در معرض فرسایش بود.» او گفت که آزار جنسی در سال ۱۹۸۲ اتفاق افتاد. زمانی که وی ۱۵ سال داشت و کاوانا ۱۷ سال. «برت کاوانا»، در آن زمان دانش آموز دبیرستانی در شهر بتزدا در ایالت مریلند بود و فورد در دبیرستانی در آن مجاورت تحصیل می کرد. «برت کاوانا»، قاضی محافظهکار و مشاور جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا این اتهامات را رد کرده است. کاخ سفید نیز با محکوم کردن انتشار این خبر، واشنگتن پست را متهم کرد که در تلاش برای استفاده از آخرین فرصت ها برای مقابله با نامزد مد نظر دونالد ترامپ است. به گزارش یورونیوز، تصمیمگیری درباره تایید یا تایید نکردن برت کاوانا به عنوان قاضی دیوان عالی با سنای آمریکاست و اگرچه هم اکنون جمهوری خواهان اکثریت را در سنا در اختیار دارند اما این اکثریت بسیار ضعیف (۵۱ به ۴۹) است. طرح این ادعا میتواند مانع از تایید صلاحیت این نامزد ۵۳ ساله از سوی سنا شود و روند رای گیری در سنا که پیش از این جمهوری خواهان وعده تسریع آن را داده بودند، طولانی کند. موضوع تایید شدن برت کاوانا به عنوان قاضی دیوان عالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا با این تایید، او به طور مادام العمر در این مقام قرار خواهد گرفت و به این ترتیب توازن قدرت در دیوان عالی دستکم برای یک نسل به هم خواهد خورد. دیوان عالی آمریکا نهادی است که تصمیم گیری در موضوعات حساس جامعه مانند سقط جنین و کنترل اسلحه را برعهده دارد.پیش از این در سال ۱۹۹۱ میلادی نیز کلارنس توماس، قاضی دیوان عالی آمریکا در زمان نامزدی برای این پست از سوی یکی از وکلای زیردست خود به آزار جنسی متهم شد اما درنهایت سنای آمریکا به انتصاب او در این مقام رای داد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اینستاگرام در صورت همکاری نکردن با ایران فیلتر می شود
هاتگرام و طلاگرام اگر تا پایان امسال موتورشان ایرانی نشود مسدود می شوند
حاجیان- دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره احتمال مسدود سازی تلگرامهای فارسی گفت : ما سال را به پایان نخواهیم رساند مگر این که هاتگرام و تلگرام طلایی موتورشان ایرانی شود، در غیر این صورت مسدود خواهند شد .دکتر ابوالحسن فیروز آبادی در گفت و گو باباشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این که آیا مهلت تلگرام های فارسی دوباره تمدید میشود یا خیر؟ افزود: باید شرایط کشور را دید که به چه صورت است. من امیدوار هستم که تمدید نشود.
فیروز آبادی دراین باره که گفته می شود فیلتر تلگرام آن طور که باید موفقیتآمیز نبوده و دلیلش هم فیلترشکنهایی است که به صورت قانونی در اختیار مخاطبان قرار گرفته، گفت : در حقیقت این تعبیر را درست نمیدانم و تنها یک نفر است که این موضوع را مطرح میکند که هاتگرام و تلگرام طلایی فیلترشکن است و آن شخص آقای خرمآبادی هستند. ایشان فنی نیستند؛ ما اینها را پیامرسانهایی میدانیم که از موتور تلگرام استفاده میکنند.
دلایل تمدید مهلت هاتگرام وتلگرام طلایی
وی با بیان این که هاتگرام و تلگرام طلایی با مجوز قضایی کار میکنند، افزود: فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی با هماهنگی مقام قضایی صورت گرفته و حتی فرصتی تا 15 شهریور داده شده است که با هماهنگی و حتی مسئولیت مقام قضایی بوده و در جلساتی که حضور داشتهایم به بررسی موضوع پرداختیم و برآوردمان نیز این بود که این کار صورت بگیرد. مجدد قبل از این که به تاریخ 15 شهریور برسیم جلسهای با حضور مقام قضایی داشتیم که کار کارشناسی صورت بگیرد. دوستان آمدند و گزارش کار دادند و گزارش نشان داد که حرکت در جهت درستی انجام میشود . ولی به دلیل تغییر نرخ ارز و حتی بخشی از سختافزاری که دوستان تهیه کرده بودند، به دلیل توقیف ارز آن توسط صرافان و مشکلاتی که وجود داشت قرار شد با یک کار کارشناسی مهلت دیگری داده شود که قطعا این مهلت قبل از پایان سال است وطبق برآوردهایی که داشتهایم تا قبل از دی انجام میشود.
وی درباره احتمال مسدود سازی تلگرامهای فارسی خاطرنشان کرد :مطمئن باشید ما سال را به پایان نخواهیم رساند مگر این که هاتگرام و تلگرام طلایی موتورشان ایرانی شود یا مسدود خواهند شد؛ باید توجه داشته باشیم در دنیا این گونه نیست که همه پیامرسانها 40 میلیونی یا 100 میلیونی باشند بلکه هزاران پیامرسان وجود دارد ولی فقط 20 تای آن ها بیشتر از 100 میلیون کاربر دارند. در ایران هم قرار نیست فقط یک پیامرسان وجود داشته باشد. ما حتی محدود بودن استفاده مردم از یک پیامرسان ایرانی را هم انحصار میدانیم و تلاش خواهیم کرد در کنار یک پیام رسان 40 میلیونی، پنج، شش یا 10 پیام رسان سه تا 10 میلیونی برای کاربردهای خاص داشته باشیم. وی افزود : در حال مذاکره هستیم که خدمات سلامت الکترونیک روی پیام رسان گپ ارائه شود یا به عنوان مثال خدمات بانکی روی پیام رسان بله متمرکز شود. در واقع ما به دنبال این هستیم که فضای پیام رسانی کشور توزیع شود زیرا انحصار به هیچ وجه به صلاح نیست چون در هر انحصاری حتی انحصارهای داخلی خدایی نکرده ممکن است رقابت در کشور کور شود یا خطر single point of failure وجود دارد که در حوزههای امنیتی خطر بزرگی محسوب میشود؛ بنابراین ما به دنبال این نیستیم که هاتگرام و تلگرام طلایی 40 میلیونی و در صورت قطع شدن تلگرام این دو نرم افزار 40 میلیونی شوند و هیچ پیامرسان دیگری وجود نداشته باشد.
فیروز آبادی با بیان این که در زمان فیلتر تلگرام همه در شورای عالی فضای مجازی متفق بودند که انحصار تلگرام به ضرر کشور است ؛درباره دیدگاه رئیس جمهور در این خصوص نیز افزود: حتی آقای رئیس جمهور هم دستور دادند که اقداماتی به عمل آید که کشور از انحصار تلگرام خارج شود. همان طور که میدانید تمام ظرفیت دولتی در پیامرسانهای خارجی به خصوص تلگرام وجود داشت،حدود 35هزار کانال و گروه تلگرامی میشدند و این تعداد به نحوی مربوط به دولت و بهرهبرداری از بودجههای دولتی و حکومتی بودند و طبق یک بخشنامه دولتی بیرون آمدند.
وی درپاسخ به این که آیا تلگرام در حدی که مد نظر بوده، از انحصار خارج شده است یا خیر؟ گفت:هدف ایدهآل ما در حقیقت خروج کامل از انحصار بود و خوشبختانه تا حدودی این هدف محقق شده است.این میزان موفقیت را در یک بستر زمانی باید ببینیم. اگر موضوع بحث همین باشد و الان بخواهیم حساب کنیم شاید 50 درصد در این مسئله موفق شده باشیم ولی اگر تا آخر امسال باشد، امیدواریم شاهد یک موفقیت بالای 90 درصد باشیم. اما طبق گزارشهایی که داریم نزدیک به 30 درصد از تلگرام خارج شده اند و میزان بازدید هم چیزی حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است.
حضور دولتیها در تلگرام تخلف است
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این که آیا حضور دولتیها در تلگرام تخلف محسوب میشود؟ تصریح کرد: بله؛ البته موضوع بودن دولتیها در تلگرام تخلف محسوب میشود و در چارچوب همان سازمان باید با آن برخورد شود و نیازی به برخورد قضایی نخواهد بود.وی در خصوص حضور برخی رسانههای منسوب به دولت در تلگرام گفت: ما مقام برخوردکننده نیستیم ولی اگر این گونه باشد آن ها تمرد کردهاند و قوه قضاییه باید در این باره برخورد کند.
درباره فیلترینگ اجماع نظر وجود نداشت
فیروز آبادی در پاسخ به این که آیا درباره بحث فیلتر تلگرام اجماع نظر وجود داشت؟گفت :اگر بخواهم صریح باشم درباره فیلترینگ اجماع نظری وجود نداشت. اما همه آن ها در این موضوع که باید از انحصار خارج شویم متفق القول بودند، بعضیها در نحوه اعمال فیلترینگ و بعضیها در زمان اعمال آن مشکل داشتند.
وزارت ارتباطات فیلترینگ را شُل کرده است
وی درباره سهولت استفاده از فیلترشکن ها در مقایسه با گذشته خاطرنشان کرد : من تایید میکنم فیلترینگ شُل شده.درواقع وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت که این کار را بر عهده دارند، به دلایلی که خودشان میدانند و به ما هم گفتند، فیلترینگ را ضعیف کردند.
درباره پیامرسانهای داخلی ما در ابتدا با یک موج مهاجرت سنگین مواجه شدیم و خودمان نیز همین برآورد را داشتیم و حتی نگران بودیم که یک باره 40 میلیون نفر به پیام رسان سروش ملحق شوند ولی به رغم این که مخالفان بستن تلگرام مطرح میکردند، مردم به حرف شما توجه نخواهند کرد، از پیام رسان داخلی استفاده نخواهد شد ، ما در مرکز ملی این تحلیل را داشتیم که حتماً مردم مهاجرت سنگینی را به پیام رسانهای داخلی خواهند داشت و این اتفاق رخ داد و ما روزانه شاهد بودیم دو میلیون نفر از پیام رسان تلگرام به پیام رسانهای داخلی مهاجرت میکنند.وی درباره حمایت از پیام رسان های داخلی نیز گفت: دولت به عنوان بازیگر اصلی قاعدتاً باید به آن ها کمک کند البته باید دقیقاً مشخص شود که کدام بخش باید کمک کند چون در کشور بخشهای مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات هستند که البته این وزارت ارتباطات در حد مقدورات خود باید کمک کند.وی در خصوص این ادعا که گفته میشود هاتگرام و تلگرام طلایی متعلق به دولت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است؟پاسخ داد : «البینة علی المدعی»، هر کسی که چنین ادعایی کرده است باید مستندات آن را ارائه کند. من اطلاعی در این زمینه ندارم.معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صرفاً از آن شرکت حمایت کرده است، زیرا آن ها شرکت دانش بنیان بودند.
اینستاگرام فیلتر می شود؟
فیروز آبادی درباره میزان همکاری اینستاگرام با ایران نیز گفت : اینستاگرام تا کنون همکاری با ما نداشته است و اگر این شبکه با ایران همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار میشود، البته اینستاگرام قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده میشود. در حالی که در تلگرام حوزههای مخفی شهروندی یعنی پرایوت چت و گروههای کوچک وجود داشت که مخفی بودند اما در اینستاگرام همه چیز دیده میشود. به هر حال فیلترینگ اینستاگرام هم قابل بررسی است و آن احتمالی که در خصوص تلگرام به آن خبرنگار گفتم در این جا هم صدق میکند، یعنی ممکن است در صورت همکاری نکردن اینستاگرام فیلتر شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، از تعیین سقف نرخ بلیت پروازهای اربعین خبر داد که بر این اساس، سقف نرخ بلیت پرواز مشهد-نجف-مشهد دو میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است.مقصود اسعدی سامانی روز گذشته در گفتوگو با خراسان با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی پروازهای اربعین طی دیروز (دوشنبه) افزود: برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی واسطهگران از افزایش تقاضای سفر عتبات در ایام اربعین، مقرر شد سقف نرخ بلیت پرواز تهران ـ نجف ـ تهران و تهران ـ بغداد ـ تهران دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: همچنین سقف قیمت بلیت پروازهای مشهد ـ نجف ـ مشهد و مشهد ـ بغداد ـ مشهد دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد.به گفته وی، قیمت بلیت عتبات برای پروازهای اربعین در دیگر شهرها هم دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت رفت و برگشت است.اسعدی سامانی افزود: همچنین نرخ بلیت یک طرفه تهران - نجف و برعکس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و یکطرفه مشهد – نجف و برعکس یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمد جواد رنجبر - معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: استعفای خود را نوشته و تحویل دادهام.محمد رحیم نوروزیان روز گذشته در گفت وگو با خراسان رضوی درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان افزود: همان روز که شورای نگهبان اصلاحات قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تایید کرد، استعفایم را نوشتم و تقدیم استاندار کردم.وی ادامه داد: اما تاکنون استاندار با استعفایم موافقت نکرده است.معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی درباره دیگر مدیرانی که در استانداری مشمول این قانون می شوند نیز گفت: آقای رشیدیان استاندار، بنده به عنوان معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیر کل اتباع استانداری و مدیرکل حراست استانداری، مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شویم. ان شاء ا... می رویم.وی درباره این که آیا استاندار خراسان رضوی مشمول استثنائات این قانون همچون جانبازان بالای 50 درصد و آزادگان بالای سه سال اسارت نمی شود؟ افزود: استاندار خراسان رضوی جانباز 25 درصد است و آزاده بیش از سه سال نیز نیست.نوروزیان درباره مشمول این قانون شدن فرمانداران استان هم اظهار کرد: هیچ کدام از فرمانداران استان مشمول اصلاحات قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی شوند. وی درباره وضع شهرداران و شهردار مشهد پس از ابلاغ این قانون نیز گفت: در این باره اطلاعی ندارم؛ زیرا تفاسیر مختلفی درباره بازنشستگی شهرداران وجود دارد. خبرنگار خراسان رضوی روز گذشته برای اطلاع از وضع شهردار مشهد پس از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، چندین بار با قاسم تقی زاده خامسی شهردار مشهد تماس گرفت که وی پاسخ گوی تماس ها نبود. شایان ذکر است علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شنبه گذشته 24 شهریورماه طی نامهای به رئیس جمهور، قانون اصلاح « ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را برای اجرا ابلاغ کرد. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم شهریورماه 1397 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و 21 شهریور ماه جاری به تأیید شورای نگهبان رسید.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- اقتصاد پاک، جامعه پاک
- گفت و گو با جوان هایی که واقعهای عظیم را برای مان روایت میکنند
- روایتی از وقایع روزهای تاسوعا و عاشورای سال 61 هجری
- نگاهی به عملکرد سینما و تلویزیون در تولید آثار نمایشی مرتبط با واقعه عاشورا
- جلوه هایی از محرم در سبک زندگی به روایت عکس ها و واژه ها
- معرفی چند اثر داستانی و شعر عاشورایی که باید در این روز ها خواند