چرا باید به ساخت سرود انقلابی اهمیت بدهیم؟
تعداد بازدید : 61
سرود؛ محمل همنوایی یک ملت
گروه ادب و هنر-پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران، هنوز سرودهایی از آن دوران، صدای ماندگار انقلاب هستند. سرودهایی که با گذشت از تندباد حوادثِ همه سالهای گذشته، باز هم با شنیدنشان روح حماسه در انسانها بیدار میشود. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اثرگذاری سرود، خلأ پرداخت به آن از لحاظ کمی و کیفی و نیاز به تولید سرودهای تاثیرگذار و فرهنگساز (در شب شعر ماه رمضان دو سال پیش ،در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و هنر) به مناسبت بیست و دوم بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، دلایل و لزوم ساخت سرود انقلابی را از دیدگاه محمد مهدی سیار شاعر، حمید شاهنگیان آهنگ ساز و محمد گلریز خواننده آثار انقلابی بررسی کردیم.
محمد مهدی سیار شاعر سرود «مرگ بر آمریکا»:
سرود؛ زبان یک ملت
محمد مهدی سیار بیشتر شاعر اشعار لطیف است اما او در سرودن اشعار انقلابی نیزقلمِ صریحی دارد. او شاعر قطعه معروف «مرگ بر آمریکا» با صدای حامد زمانی است. این شاعر در گزارشی به نقل از پایگاه دفتر حفظ ونشر آثار رهبر انقلاب،درباره اهمیت پرداخت به سرود گفته است:«سرود میتواند در سطح یک ناحیه و کشور رواج یابد و به زبان حال و شعار یک ملت بدل شود. در تاریخ انقلاب خودمان نیز سرود، عامل ایجاد وحدت کلمه و شورآفرینی در نیروهای مردمی و راهپیماییها بود. سرودهای انقلاب اسلامی بهحدی تأثیرگذار و عمیق بودهاند که اگر امروز ما سرودهای انقلاب را از حافظه تاریخی خودمان پاک کنیم و آن را نادیده بگیریم، شاید خاطره مشترک و زندهای برای ما باقی نماند. در واقع این سرودها نهتنها حرکت مردم را در همان زمان شکل دادند، بلکه در انتقال این تجربه به نسلهای بعدی نیز مؤثر واقع شدند. برای ادامه این راه نیاز داریم سرود انقلاب اسلامی ایران بهشکل دقیق و علمی تشریح و تدوین شود.»
حمید شاهنگیان آهنگ ساز سرود «خمینی ای امام»:
موسیقی؛ رمز ماندگاری اشعار انقلاب
حمید شاهنگیان را میتوان یکی از آهنگ سازان پرکار سرودهای انقلابی دانست. او خالق آهنگ سرودهای ماندگاری چون «برخیزید» و «خمینی ای امام» است. شاهنگیان درباره لزوم پرداختن به موسیقی انقلاب به «موسیقی ما» گفت:« به طور کلی هنر در شکلگیری جریانهای اجتماعی نقش انکارناپذیری دارد اما نقش موسیقی در این زمینه پررنگتر و ماندگارتر است. حرکت نهایی پیروزی انقلاب اسلامی از زمان ورود امام خمینی(ره) به ایران بعد از تبعید با نوای موسیقی شکل گرفت. یکی از مؤلفههای موسیقی این است که اشعار را ماندگار میکند و بر همین اساس، هماکنون 4 نسل انقلاب سرود «خمینی ای امام» را حفظ هستند. متأسفانه طی سالیان گذشته این نقش موسیقی را فراموش کردهایم و کمتر به موسیقیهای آیینی، انقلابی، عاشورایی، سنتی و... پرداخته شده است. به نظر من حمایت نکردن و بها ندادن به این هنرها، سبب شکلگیری موسیقیهایی شده که همخوانی کمتری با جامعه ما دارد.»
محمد گلریز خواننده «این بانگ آزادی»:
سرود؛ صدای دغدغههای مردم
محمد گلریز، خواننده انقلابی و نام آشنای کشورمان است که سرودهای انقلابی بسیاری مانند «این بانگ آزادی» و «خجسته باد این پیروزی» را با صدای او شنیدهایم. او به «مشرق» گفت:« از همان روزهای انقلاب میتوانید مشاهده کنید که بسیاری از سرودهای انقلابی چگونه تبدیل به شعارهای مردم در راهپیماییها میشد و برعکس چطور شعارها زمینههای ایجاد یک موسیقی و سرود انقلابی را فراهم میکرد. موسیقی انقلاب از آغاز در پی ترویج ارزشها و فداکاریهای مردم ما در جریان انقلاب اسلامی بود. مسئله دیگر در سرودهای انقلابی دغدغههای مردمی بود؛ یعنی در موسیقی انقلاب فارغ از مسائل مبتذل و هوسهای انسانی، ما با دردها و اعتقادات مردم همراه میشدیم». گلریز همچنین درباره این که دوران موسیقی انقلاب به پایان رسیده یا خیر، معتقد است موسیقی انقلاب متوقف به زمان نیست و همپای زمانه خودش حرکت میکند و در تحولات اجتماعی- سیاسی حضور دارد.