ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 77
چهره ها و خبر ها
نوید محمدزاده در مراسم نکوداشت اکبر زنجانپور، ضمن اظهار علاقه و ارادات خود به این هنرمند پیش کسوت، ابراز امیدواری کرده است که روزی روی صحنه نمایش در کنار او بازی کند و از این بازیگر یاد بگیرد.
امیر جدیدی در فیلم «منصور» به کارگردانی رومالد بولانژه بازی خواهد کرد. به گزارش ایسنا، او در این فیلم محصول مشترک فرانسه و بریتانیا، نقش «منصور بهرامی» تنیسور مشهور ایرانی را ایفا خواهد کرد.
اصغر همت برای ایفای نقش در نمایش «گنجشک مفرغی» به کارگردانی شهرام کرمی روی صحنه خواهد رفت. اجرای این تئاتر از 25 اردیبهشت در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز میشود.
میترا حجار از 19 اردیبهشت با فیلم «نیلگون» ساخته حسین سهیلیزاده به سینما میآید. این فیلم عاشقانه است و بازیگرانی مانند محمدرضا فروتن، سام درخشانی و آناهیتا درگاهی در آن حضور دارند.
سروش جمشیدی مشغول بازی در سریال «جان برادر» اثر پرویز شیخطادی است. او در این مجموعه با آرش مجیدی و میلاد میرزایی همبازی است. «جان برادر» سومین سریال تلویزیونی شیخطادی است.
ویدا جوان از پنج شنبه هفته جاری ساعت 21، مجموعه کمدی «پژمان» اثر سروش صحت را از شبکه آیفیلم روی آنتن دارد. جوان پس از مجموعه «زمانه»، به واسطه سریال «پژمان» نیز شناخته شد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 82
جنجال روان شناسهای پرحاشیه
پس از شخصیت «نیما افشار» در «ساختمان پزشکان»، این روزها شخصیت «مژگان مشتاق» در مجموعه «افعی تهران» مورد انتقاد روان شناسان قرار گرفته است
مائده کاشیان -اعتراض و انتقاد صنوف مختلف و همچنین قومیتها به یک سریال، اتفاق جدیدی نیست و بارها سریالها را با حاشیههایی مواجه کردهاند. این روزها نیز سریال نمایش خانگی «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم، به دلیل تصویری که از روان شناس قصه به نمایش گذاشته، باعث اعتراض و انتقادهایی شده است. سالها پیش از «افعی تهران»، مجموعه «ساختمان پزشکان» نیز به واسطه کاراکتر روان شناس داستان «نیما افشار»، موجی از انتقادها را برانگیخته بود.
نیما افشار
سریال «ساختمان پزشکان» ساخته محبوب سروش صحت اولینبار سال 90 از شبکه3 پخش شد. شخصیت اصلی این مجموعه یک روان شناس به نام «نیما افشار» بود و ماجراهای زندگی او در ارتباط با دوستان، خانواده و همکارانش روایت میشد. منشی سادهلوح و کمهوش «نیما» با بازی شقایق دهقان نیز تبدیل به کاراکتر مشهور و پرطرفداری شد. «نیما افشار» پس از یک ازدواج ناموفق، با مراجع خود «نازنین» (فرناز رهنما) ازدواج کرده بود. این شخصیت در ارتباطات شخصی خود چندان موفق نبود. او معمولا در مواجهه با رفتارهای اشتباه والدین خود و برادرش، قاطعیتی نداشت و زورگوییهای آنان را تحمل میکرد. «نیما» به عنوان روان شناس نیز فرد موفقی نبود. او معمولا مراجع نداشت و مطبش خلوت بود. این روان شناس در جلسات درمان نیز رفتارهای معقول و اصولی نداشت. «ساختمان پزشکان» مجموعهای کمدی بود، بنابراین رفتارهای «نیما» و دوست جراح او «هومن ملکی» با بازی بیژن بنفشهخواه در جهان سریال قابل پذیرش بود.
اعتراض روان شناسان به «ساختمان پزشکان»
تصویری که «ساختمان پزشکان» از شخصیت «نیما افشار» به نمایش گذاشت، اعتراض روان شناسان را برانگیخت. انجمن روان پزشکان ایران معتقد بود این مجموعه روان شناس، روان پزشک و بیمار را مسخره میکند. همچنین بعضی روان شناسان نیز در گفتوگو با رسانهها، از رفتارهای شخصیت «نیما افشار» انتقاد کردند و معتقد بودند که این سریال بر نگاه مردم به روان شناسان و درمان، اثر منفی میگذارد.محسن چگینی و مهراب قاسمخانی در پاسخ به انتقادها به عنوان تهیهکننده و نویسنده سریال، درباره قضاوت اشتباه افراد و قواعد ساخت اثر کمدی توضیحاتی مطرح کردند. زمانی که «ساختمان پزشکان» پخش میشد یعنی سال 90، مراجعه به روان شناس مانند امروز مرسوم نبود، بنابراین حساسیتها نیز بیشتر بود.
مژگان مشتاق
سریال «افعی تهران» با محور یک منتقد سینما روایت میشود و شخصیت مرکزی روایت مانند «ساختمان پزشکان» یک روان شناس نیست اما این منتقد در آستانه ساخت اولین فیلم خود به دلیل بحرانهای زندگیاش به روان شناسی به نام «مژگان مشتاق» با بازی سحر دولتشاهی مراجعه میکند. «افعی تهران» به زندگی شخصی «مژگان» نپرداخته و بیشتر در اتاق درمان شاهد حضور این شخصیت هستیم. ابتدا در قسمتهای اولیه، بعضی رفتارها و حرکات این روان شناس در مواجهه با «آرمان بیانی» مانند نحوه نشستن او، پاسخهایی که به «آرمان» میداد و همچنین یادداشت کردن نکاتی از صحبتهای این کاراکتر، مورد انتقاد قرار گرفت. پس از چند قسمت، رابطه «مژگان» و «آرمان» از حالت درمانگر و بیمار تغییر کرد و صمیمیتی میان آنها شکل گرفت. «مژگان» نیز با عبور «آرمان» از بعضی خط قرمزهای درمان و اتاق درمان موافقت کرد و ارتباط آنها شکل تازهای به خود گرفت. طبیعتا اگر در نهایت مشخص شود که «افعی تهران» قصد دارد یک روان شناس غیرحرفهای و نابلد را به تصویر بکشد، واکنشها متفاوت خواهد بود، اما فعلا مشخص نیست رویکرد سریال نسبت به کاراکتر «مژگان» چیست و سرنوشت این دو شخصیت به کجا ختم میشود.
تحلیل خط قرمزها و انتقاد از «افعی تهران»
پیش از ایجاد صمیمیت میان «مژگان» و «آرمان»، بعضی روان شناسان در فضای مجازی، رفتارهای اشتباه «مژگان» را از دیدگاه تخصصی و اصولی، تحلیل و به روایت سریال از شخصیت یک روان شناس ایراداتی وارد کردند. سپس دیدار اتفاقی این دو شخصیت بیرون از اتاق درمان و تغییر رابطه آنها، واکنشهای منفی را برانگیخت. روزنامه همشهری نیز به تازگی در گفتوگو با دو روان شناس بالینی اتفاقات اتاق درمان در «افعی تهران» را بررسی کرده است. این دو روان شناس موضوعاتی مانند نحوه نشستن «مژگان» کنار «آرمان» و به ویژه برقراری رابطه عاطفی با مراجع توسط «مژگان» را مورد انتقاد قرار دادند. هنوز سازندگان سریال نسبت به انتقادها واکنشی نشان ندادهاند، باید صبر کرد و دید «افعی تهران» در ادامه چه تصویری از این شخصیت و رابطه او با «آرمان» نشان میدهد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 29
جوابیه صداوسیما به گزارش «ملاک نامعتبر ۱۶۲ برای ارزیابی آثار تلویزیونی»
19 فروردینماه روابط عمومی صداوسیما با انتشار گزارشی از تعداد تماسهای تلفنی به سامانه ارتباط مردمی (۱۶۲) و تعداد پیامها و پیامکهای ثبت شده در این سامانه، پربینندهترین برنامهها، سریالها و شبکههای تلویزیون در نوروز و رمضان را معرفی کرد. سپس در همین صفحه گزارشی نوشتیم و با تحلیل آمارهای گزارش، به ایرادهای آن اشاره کردیم. روابط عمومی صداوسیما در پاسخ به این گزارش جوابیهای به شرح زیر ارسال کرده است:
«پیرو درج مطلبی تحت عنوان «ملاک نامعتبر ۱۶۲ برای ارزیابی آثار تلویزیونی» که در صفحه ۶ شماره ۲۱۴۶۳ آن روزنامه به تاریخ دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ منتشر شده درخور تاکید است که دور از انصاف تنظیم شده است، فلذا برخی توضیح واضحات را ضروری مینماید: با توجه به اهمیت نظر مخاطبان برای رسانه ملی، شیوههای نظرسنجی پیرامون برنامههای مختلف متفاوت است. سازمان صداوسیما علاوه بر مرکز تحقیقات که قالبهای نظرسنجی علمی متعددی دارد از مسیرهای دیگری چون تماسهای مردمی، بازدید صفحات و.... نیز دست به بررسی میزان تأثیرگذاری و عیارسنجی برنامههای خود میزند که هر چند اتقان علمی نظرسنجیهای مرکز تحقیقات را دارا نیستند، از جهات مختلفی به دریافت ابعاد گوناگون مواجهه مخاطبان رسانه ملی با ساختار و محتوای تولیدات سازمان کمک میکند و برای اهل فن نیز کاربرد و جذابیتهای خودش را دارد. در این میان، خروجی تماسهای مردمی با واحد ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی رسانه ملی یا همان ۱۶۲ یکی از یافتههایی است که برای بهرهمندی از نگاهی چندوجهی به میزان مراجعه و دیدگاههای مخاطبان در خصوص برنامهها و.... مفید است؛ بستری ارتباطی برای تماسهای تلفنی و پیامهای مخاطبان که در تمامی ایام و به صورت شبانهروزی در حال دریافت و تحلیل پیامهای مخاطبان است. این واحد طبق روال معمول با پایان تعطیلات نوروزی و در آستانه پایان ماه رمضان گزارشی از میزان تماسها ارائه کرد که ضمن چاپ در هفته نامه صداوسیما توسط اداره کل روابط عمومی رسانه ملی منتشر شد و در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت. اتفاقی که کاملاً مسبوق به سابقه بوده و بارها توسط همین اداره کل و برخی درگاه های سازمان خبری شده است. اما نکته مهم این که نه در گزارش یاد شده و نه در هیچ مقطع دیگری، ادعا نشده، نمیشود و نخواهد شد که این گزارشها بدیل یا همتای گزارشهای مرکز تحقیقات صداوسیماست؛ ادعای غلط و به ناصواب مفروض گرفته شدهای که شتابزدگی برخی رسانهها برای جلب توجه یا تصور غیرواقعی پیدا کردن دستاویزی جدید برای حمله به رسانه ملی را در پی آورد. از این رو انتظار میرود استدلالها بر پایههای محکم، صحیح، منطقی و تحلیلی بنا شوند تا همکاران رسانه ملی نیز چون همیشه از مدد نقدهای سازنده و مشفقانه صاحبنظران محترم این حوزه بهره مند شوند.»
توضیح خراسان: انتشار گزارش از میزان تماسها با سامانه 162 و اعلام پربینندهترین تولیدات تلویزیون بر اساس این آمار، امری چندان مسبوق به سابقه و مرسوم نبوده است. پیش از این، مرکز تحقیقات صداوسیما در بازههای زمانی مشخص مانند یک ماه یا فصل و به ویژه مناسبتهای مهم مانند نوروز و رمضان، گزارشی از درصد بینندگان برنامهها و سریالهای تلویزیون منتشر میکرد، اما این روند اخیرا نامنظم و کند شده و این موضوع مورد انتقاد رسانهها بوده است. در این شرایط، روابط عمومی صداوسیما سوم دی، هشتم و 22 بهمن 1402 اقدام به انتشار شبکهها، برنامهها و سریالهایی که دارای بیشترین تماس مردمی بودهاند، کرده است. ضمنا گزارش روزنامه خراسان به دلایل قابل اتکا نبودن نتایج آمار تماسهای مردمی با سامانه 162 به عنوان ملاکی برای قضاوت درباره موفقیت تولیدات تلویزیون در مقایسه با گزارشهای مرکز تحقیقات اختصاص داشت که این موضوع درجوابیه روابط عمومی صداوسیما نیز مورد تایید قرار گرفته است. در بخشی از این جوابیه آمده است: «سازمان صداوسیما علاوه بر مرکز تحقیقات که قالبهای نظرسنجی علمی متعددی دارد از مسیرهای دیگری چون تماسهای مردمی، بازدید صفحات و.... نیز دست به بررسی میزان تأثیرگذاری و عیارسنجی برنامههای خود میزند که هر چند اتقان علمی نظرسنجیهای مرکز تحقیقات را دارا نیستند...»
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.