روایت سمبلیک یک نقاش از واقعه کربلا
یک استاد برجسته آبرنگ گفت: در نقاشی آبرنگ چون کار با سرعت انجام میشود، حس و حال همان لحظه هنرمند در آن وجود دارد. به گزارش هنرآنلاین، منوچهر اسماعیلی که نمایشگاهی از کارهای آبرنگ وی با عنوان «روایت عشق»، در فرهنگسرای اندیشه تهران برپا بود، با بیان این مطلب درباره تابلوهای ارائه شده در این نمایشگاه و کارهای جدیدی که با محتوا و موضوع محرم و امام حسین(ع) ارائه کرده است، توضیح داد: کارهای من سمبلیک و کاملاً ذهنی است و نمیتواند کپی باشد. به عنوان مثال، وقتی که صحنه شهادت حضرت علیاصغر (ع) را نقاشی کردم، یک گهواره را کشیدم که تیر سه شعبه به آن خورده است. در هیچکدام از این کارها، شخصیت را نقاشی نکردم؛ بلکه آن ها را به شکل سمبلیک نشان دادم. وی افزود: همه مردم ایران به ائمه اطهار(ع) علاقه خاصی دارند و ما هم جدا از آن ها نیستیم. وقتی چنین اتفاقاتی در تاریخ رخ داده و خداوند این نعمت را به من ارزانی داشته است که بتوانم نقاشی کنم، خوب است که در کنار دیگر آثاری که دارم، روی این موضوعات هم کار کنم.
نمایشگاه گنجینه آثار عاشورایی فرشچیان در موزه رضوی
موزههای آستان قدس رضوی به مناسبت ایام محرم، با نمایش مجموعهای نفیس از آثار هنری با موضوع عاشورا، پذیرای هنردوستان و ارادتمندان اهلبیت علیهمالسلام شده است. به گزارش ایسنا، معاون موزههای آستان قدس رضوی، در این باره توضیح داد: از مهمترین آثار هنری به نمایش گذاشته شده، نگارههای چشمنواز استاد فرشچیان است که به سبک نگارگری با تکنیک اکریلیک، روی مقوای بدون اسید خلق شده و در تالار استاد فرشچیان موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است. وی به برخی از این آثار اشاره کرد و افزود: آثاری همچون تابلوی معروف «عصر عاشورا»، در ابعاد 98 در 73 سانتیمتر، تابلوی «شام غریبان»، اثری با عنوان «عرش بر زمین»(گودی قتلگاه)، تابلوی «هدیه عشق» با تصویرپردازی صحنه شهادت حضرت علیاصغر(ع) و «پرچمدار حق» با موضوع حضرت ابوالفضل(ع)، از جمله نگارههای عاشورایی استاد فرشچیان در موزه رضوی است.